Er jeg noget specielt for hende, når hun vil have sex med mig?

Vis spørgsmål

Har en kæreste på 19 år, som jeg har været sammen med i seks måneder nu. Hun er jomfru, men vi har talt om at have sex, og at hun har lyst til det. Så det ligger i kortene, at vi skal have det næste gang, vi skal sove sammen. Betyder det, at jeg er meget speciel for hende, når jeg er den første, hun vælger at være sammen med?

Hun har ikke haft en kæreste før og er ret dårlig til at tale om følelser og nogle gange vise, at hun er glad for mig. Jeg kan nogle gange blive lidt i tvivl, om hun er ligeså glad for mig, som jeg er for hende. Derfor jeg får jeg tanken, at jeg alligevel må betyde noget særligt for hende, hvis hun har “valgt”, at jeg er den første, hun skal være sammen med. Især eftersom vi har set hinanden så længe og stadig ikke har været sammen seksuelt, hvilket vel er usædvanligt i vores alder.

P, 22 år

SVAR:

Kære P

Du har i omkring et halvt år haft en kæreste, som du er glad for. I har nu talt om at have sex, og du spørger, om jeg tror, du er noget specielt for hende, når hun er jomfru, og du er den første, hun vælger at have sex med.

Svært at give udtryk for følelser

Jeg kan ikke vide, hvad din kæreste tænker og føler, men jeg forstår godt, at du kan være usikker på, om hun er lige så glad for dig, når du oplever, at hun har svært ved at tale om følelser og give udtryk for dem, så du kan mærke det. Det kan godt have noget at gøre med, at hun ikke tidligere har haft en kæreste. Måske har hun følt sig anderledes, usikker og forkert, hvis mange andre på hendes alder allerede har haft flere kærester. Måske kan hun stadig kæmpe med sådanne følelser af mindreværd og derfor være bange for, at det vil gøre for ondt, hvis hun engagerer sig for meget i dig – og du så måske senere dropper hende.

Når du skriver, det må være usædvanligt, at hun – som 19-årig – ikke allerede har noget seksuel erfaring, kan det også gøre hende usikker, at du åbenbart har det.

Tryghed, tillid og åbenhed

Jeg fornemmer, der ikke direkte har været pres på hende fra din side, og det synes jeg er rigtig godt. Nu fortæller du, at hun har givet udtryk for at have lyst til sex med dig – måske næste gang, I skal være sammen. Men jeg tænker, at hendes lyst sikkert kan være svingende i takt med hendes usikkerhed og vanskelighed med at vise følelser, så jeg vil faktisk opfordre dig til at være lidt afventende.

Hvis sex skal være og blive noget godt og fint, så er der brug for en stor tryghed – for den enkelte af jer og imellem jer. I har også brug for stor åbenhed, tillid og nærhed, for det er vigtigt, at man kan og vil dele tanker og følelser. Den tryghed og åbenhed fornemmer jeg endnu ikke er så stor i mellem jer, når du kan være i tvivl, om hun er lige så glad for dig, som du er for hende.

Måske skal I alligevel vente

På AdamogEva.dk tror vi, at sex trives bedst i ægteskabet, hvor begge har lovet hinanden at ville være sammen i både medgang og modgang. For der er den bedste grobund for tryghed, tillid og åbenhed. Og jeg ved, at der findes en del unge, som også mener det, så det faktisk ikke er så ualmindeligt ikke at have haft sex som 19-årig. Og mange, som har haft sex i den alder, ville ønske, at de havde gemt den fine gave, som sex er, til den, som de vil dele livet med.

Uanset, hvad I bestemmer jer for, synes jeg, at du skal bruge god tid på at tale med din kæreste inden I evt. har sex. Fortæl hende, at du er glad for hende og hvorfor. Fortæl om din usikkerhed i forhold til hendes følelser for dig. Fortæl, at du har brug for høre, hvad hun føler for dig, og hvad hun tænker om fremtiden sammen med dig. Fortæl hinanden om jeres liv og baggrund. Udforsk hinandens holdninger og meninger. Lær hinanden godt at kende på alle de andre områder, så I finder ud af, om der er noget, I kan bygge videre på – og så I ikke risikerer, at sex bliver en dårlig oplevelse, fordi I begge er utrygge og usikre på den andens følelser.

Jeg vil også opfordre dig til at læse artiklen Vejen til god sex og besvarelsen på et andet spørgsmål: Er min kæreste forelsket i mig?
Måske kan du/I også hente inspiration i vores tema Kæresteliv.

Jeg ønsker dig og din kæreste alt godt fremover.

Mange hilsner
Inge