Er forelskelsen ægte, selvom den føles anderledes end tidligere?

Vis spørgsmål

Jeg er en dreng på 17, som er startet på gymnasiet og har mødt denne her søde pige, og nu er det ligesom om, jeg har nogle følelser for hende. Altså som om jeg er forelsket, men jeg er bare usikker på, om det er "ægte".

Jeg kom til at snakke med pigen, da vi fandt ud af, at vi har RIGTIG mange ens interesser. Indenfor ting som der ikke er mange på vores alder/ i vores omgangskreds, der har. Og det er jo super fedt. Vi snakker rigtig godt sammen, og jeg synes, hun er super sød.

Men jeg er så ligeså stille begyndt at få følelser for hende. Jeg tænker ofte på hende og dagdrømmer om hende og får den der jalouxi-agtige følelse, når jeg ikke er sammen med hende. Så det lyder jo som en god gammeldags forelskelse. Der er bare det, at jeg nogle gange bliver i tvivl.

Jeg har været forelsket før, hvor jeg har reageret meget mere tydeligt. (Mit hjerte har nærmest hamret, bare ved at jeg har tænkt på personen). Men med hende her er det lidt mere roligt på en måde. Det er ikke som om, jeg er på en lyserød sky eller noget, jeg tænker bare på hende næsten hele tiden og har virkelig lyst til at være sammen med hende. Jeg føler mig også tiltrukket af hende og som sagt dagdrømmer om hende/os. Hun er ikke rigtig en prototype på min "drømmepige" (og altså mine tidligere forestillinger om at have en kæreste), hvilket vil sige, at jeg ikke lige havde forestillet mig at skulle finde en som hende. Men jeg vil alligevel gerne "have hende".

Så spørgsmålet er, om det godt stadig kan være ægte? For jeg føler mig jo tiltrukket af hende, men bliver også lidt skræmt over de mange fælles interesser, da jeg bliver nervøs for, om det bare er derfor, jeg er tiltrukket af hende, og om vores forhold ville komme til bare at handle om de interesser. Det stemmer jo ikke særlig godt overens med "modsætninger mødes", men kan det være en god ting? Skal en forelskelse starte med, at man falder pladask for hende? Bør jeg bare vente?

Ja som man måske kan fornemme, er jeg temmelig usikker på mig selv i denne situation, for jeg vil bare så gerne gøre det rigtige og ikke ende med at såre mig selv eller hende.

Den usikre, 17 år

SVAR:

Kære Usikre

Det er dejligt at høre, at du gør dig så mange modne overvejelser i forhold til det at indlede et forhold. Det fortæller mig, at den pige, du har mødt, betyder rigtig meget for dig.

Kan forelskelsen være ægte?

Du skriver, at du ved tidligere forelskelser har været påvirket på en anden måde, end du er nu. Kan forelskelsen så være ægte? Det er kun dig, der kan mærke efter nede i maven, om det føles rigtigt. Forelskelse kan mærkes forskelligt, og du bliver jo også ældre. Jeg tror ofte, de tidlige teenageforelskelser kan virke meget mere overvældende, fordi følelsen er helt ny og spændende. Når man bliver ældre, er det måske nogle andre ting, der får betydning.

Fælles interesser - et godt fundament

Du skriver, at I har rigtig mange ting til fælles og snakker godt sammen. Det, tror jeg faktisk ikke, er nogen ulempe for jer. Tvært imod. Fælles interesser kan være et rigtig godt udgangspunkt for et forhold. I virkeligheden tænker jeg, det er meget mere stabilt at bygge et kæresteforhold på, at man sammen kan glædes over ting, snakke godt sammen og gøre ting sammen end at bygge det på bobler i maven. Uanset hvor boblende forelsket, man er, vil boblerne jo aftage på et eller andet tidspunkt.
Jeg kan ikke give dig et endegyldigt svar på, hvad du bør gøre i den situation, du står i. Men jeg synes, du virker som en rigtig god fyr, der ikke bare ønsker at gøre, hvad der er bedst for dig, men også for den pige, du har mødt. Med det udgangspunkt er jeg overbevist om, at du står på en god platform i forhold til at træffe gode valg.

I vores tema Fra venner til kærester kan du måske også finde svar på spørgsmål, der ligner dit.

Jeg håber, du synes, du fik svar på dit spørgsmål.

Kærlig hilsen
Johanne