Er det normalt at søge meget på nettet om samleje?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 12-13 år, og jeg synes, at jeg søger meget på nettet i forhold til samleje. Er det normalt?

Hilsen den spørgende

SVAR:

Kære spørgende

Når man er i teenagealderen, er det helt naturligt at være nysgerrig om seksualitet og samleje.

Tal med en voksen

Du skriver, at du er bekymret over, om det er normalt. Nu ved jeg jo ikke præcis, hvor meget tid du bruger. Men hvis din nysgerrighed fortsætter, og du synes, du bruger for meget tid på nettet for at se noget om samleje, synes jeg, du skal snakke med en voksen om det. Det kan være en af dine forældre, en sundhedssygeplejerske på din skole eller fx en moster, du har tillid til.

Gør også noget andet

Vores hjerner er indrettet sådan, at det, vi bruger meget tid på, kan hjernen godt lide og vil gerne have mere af. Derfor tænker jeg, det vil være godt for dig også at bruge tid og tænke på noget andet. Brug fx mere tid på dine veninder, gå rundt og tag nogle fede fotos, begynd til noget sport eller gå i gang med en spændende romanserie.

Selvom det er svar på et lidt andet spørgsmål end dit, kan du måske alligevel få noget ud af at læse det her: 14 år og afhængig af at se romantiske tv-serier – kan I hjælpe mig?

Vores artikel Reality kontra virkelighed kan måske også give dig nogle input.

Jeg ønsker dig en dejlig teenagetid og vil takke dig for et godt og ærligt spørgsmål.

Mvh Lea