Er det normalt, at jeg tænker på min eks, selvom jeg har en ny?
Hej, jeg er i et forhold, som snart har varet ni måneder, og jeg elsker ham.
Men før ham var jeg i mit første rigtige forhold, som varede i 1½ år. Og jeg får så dårlig samvittighed, hver gang jeg tænker på min eks. Men mine tanker vil ikke slippe ham helt. Jeg drømmer mig nogle gange tilbage til ham og vores forhold.
Så mit spørgsmål er, hvad der er bedst at gøre: Skal jeg sige til min nuværende kæreste, at jeg stadig tænker på min eks? Eller er det normalt at ens eks stadig er i tankerne?
M, 18 år

SVAR:
Hej M
Tak fordi du skriver. Jeg håber at kunne hjælpe dig med at få lidt ro i hovedet.
Komme over sin eks
Jeg hørte engang, at hvis man havde været kæreste med en person i et år, så tog det et halvt år at komme over. Havde man været kærester i to år, tog det et år at komme over. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men der er nok noget sandt over det.
Hvorfor du elsker ham
Alle har en fortid, men vi kan selv være med til at bestemme, hvor meget den skal fylde i vores fremtid. Der er en grund til, I var kærester, og der er også en grund til, at I gik fra hinanden. Det kan være godt at mindes begge dele, så du husker de gode tider, men også hvorfor du er sammen med din nuværende kæreste.
Du skriver, at du elsker din kæreste. Hvorfor elsker du ham? Det er sundt og godt at stoppe op og stille sig selv det spørgsmål engang imellem og så fortælle sin kæreste det. Glæd dig over det du er i og nyd det, I har sammen. Lad denne glæde få lov at fylde i jeres forhold.
Find vejen sammen
Det er altid godt at være i et forhold, der er baseret på tillid, ærlighed og masser af kærlighed. Så når du spørger, om du skal fortælle din kæreste, at du nogle gange tænker på din ekskæreste, må du selv mærke efter, hvad du synes, er bedst. Min mand og jeg har haft den samtale et par gange. Samtalen har været fyldt med respekt for, at den anden ville dele det.
Hvis din kæreste også har tidligere forhold, kan du fx spørge ind til, om han også oplever at tænke på sin ekskæreste. Du kan også spørge ham, om han vil vide det, når du får de tanker.
Tanker kan styres
Selvom det er omkring ti år siden, jeg var kærester med min ekskæreste, kan jeg stadig tænke på ham engang imellem. Vi havde det godt sammen. Nu er både han og jeg gift med hver vores ægtefælle. Det er helt normalt at tænke tilbage, for alle vores forhold til andre mennesker er med til at forme os. Men spørgsmålet er, hvor meget man giver tankerne lov til at fylde, og om man begynder at dyrke tankerne.
Måske kan du få noget ud af at læse svaret til en anden: Hvorfor kan jeg ikke slippe tankerne om min ekskæreste?
Jeg ønsker dig det bedste frem på livets vej.
Vh Louise Neesgaard