Hvad er de hvide hudflager på min forhud?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har nogle hvide hudflader på forhuden, når jeg trækker huden tilbage. Det gør ikke ondt, men når jeg kommer, bliver de mindre synlige, end hvis jeg ikke kommer i noget tid.

Har I nogle ideer om, hvad du kunne være?

M, 17 år

SVAR:

Hej M

Tak for dit spørgsmål. Det er godt at undre sig over sin krop og søge hjælp, når man ikke forstår.

Forskellige muligheder

Penis kan have både normale tilstande og sygelige tilstande, som kan give hvide hudflager. Hvis du har lidt tør hud på penis, vil det blive slidt af ved onani. Der kan også være tale om snavs og fedt, der lægger sig som en ostelignende masse under foruden – her er det særlig vigtigt med god hygiejne.

Så kan man have nogle hudsygdomme, herunder fx psoriasis, som kan give skællende hud, og endelig kan man have en infektion – fx svamp – der kan give nogle hvide belægninger. Her vil glans penis ofte være lidt øm.

Gå til læge

Som du måske kan høre, er det svært at gætte, hvad det er, når man ikke har syn for sagen. Jeg vil derfor foreslå dig at få din egen læge til at se på det. Det er muligt, det er helt normalt, men det kan også være, at det er noget, som kræver behandling.

Mvh Morten