Er det normalt at bløde så lidt ved menstruation?
Hej, jeg er en pige på 15 år, og jeg er i tvivl, om min menstruation er normal. Jeg fik det tilbage i vinter, og den varede ca. 8 dage første gang. Jeg brugte kun trusseindlæg men skiftede det ca. hver 4. time, da jeg var nervøs for, at jeg ville bløde igennem. De næste to gange var den lidt off og varede ca. 12 dage, men jeg blødte kun lidt. Et trusseindlæg var ganske fint, og jeg behøvede ikke at skifte det ofte. Siden der har jeg stort set ikke fået den, kun pletblødning omkring en gang hver måned og kun en dag.
Jeg døjer med angst, og pt. er det lidt værre, end det plejer, da der foregår mange ting i mit liv. Så måske det er grundet stress?
Var til lægen, hvor jeg blev vejet og målt til ca 60kg og 178cm. Jeg mistede ugen efter desværre en hest, der betød alt for mig, og jeg var tre dage syg med lidt feber og hæs, så det påvirkede mig en del. Jeg spiste dog ca. det, jeg plejer, men følte at jeg havde tabt mig. Og det var rigtigt: Jeg vejede 57kg, så jeg havde altså tabt mig 2-3kg på kun fire dage. Jeg ved ikke, om det ændrer på min menstruation, men skriver det alligevel, hvis det kan have en effekt.
Er i tvivl, om det er pga. at menstruation er nyt for mig, og min krop lige skal finde ud af det, eller om jeg burde tage til lægen og få tjekket op det.
Mvh A, håber I kan hjælpe :)

SVAR:
Hej A
Mange tak for spørgsmålet. Det lyder, som om du har været igennem en hård periode, og jeg håber, du er kommet ovenpå igen.
Menstruation
Jeg er ikke bekymret for din menstruation. Fra du har din første menstruation, til din cyklus har normaliseret sig, kan der godt gå to år, og det er helt normalt.
Når det er sagt, kan din menstruation blive påvirket af din psyke. Stress og følelsesmæssige rutsjeture kan godt lave rod i din cyklus, men jeg tror bare, du skal give det tid, til din cyklus bliver normal.
Du kan læse lidt mere om at få menstruation i vores artikel Den første menstruation.
Du har også tabt dig
At du har tabt dig 2-3 kg på fire dage har ingen betydning for din menstruation. Når du taber dig så meget på så kort tid, betyder det, at du har tabt væske. Det har du nok gjort, da du havde feber. Når man har feber, er det vigtigt at drikke rigeligt med væske, da kroppen afgiver meget væske, når den er varm pga. feber.
Måske har du læst et sted, at vægt kan påvirke menstruationen. Når jeg kigger på din vægt og højde, ligger du lavt i normalområdet for en pige på din alder, men stadig i normalområdet. Så det er jeg heller ikke bekymret for.
Tal med nogen
Hvis du stadig er bekymret, synes jeg, du skal tale med nogen om det. Måske kan du tale med din mor? Hun ved, hvad det vil sige at have menstruation, og jeg tænker, hun vil dig det bedste. Du kan også tale med din læge. Han/hun ønsker også dig det bedste og kan give dig vished i forhold til dine spørgsmål.
Jeg håber, jeg har svaret på dine bekymringer, og ønsker dig en dejlig sommer
Mvh Jonas