Er der noget porno, der er OK for kristne?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en kristen dreng på 18 år. Jeg har tidligere set porno jævnligt; men jeg har haft dårlig samvittighed over det, og efter at have læst om porno fra et kristent synspunkt, bla. her på siden, har jeg fået en tydelig opfattelse af, at det er forkert.

Derfor er jeg holdt op med det i nu 8 måneder, dog med en enkelt smutter; men jeg synes, det er meget hårdt. Det har fået mig til at tænke på, om der ikke er situationer, hvor porno er acceptabelt.

– Der er problemet med dem, der deltager i pornofilmene. Det er skadeligt for dem, og det bør man ikke støtte op om; men ved at se gratis porno, er det problem så ikke løst, så støtter man det jo ikke mere?

– Så er der skaden på en selv, at man får en forkert opfattelse af sex osv.; men hvis man nu godt er klar over, at det er skuespil det hele, og man forholder sig kritisk til det, er det så et problem?

– Mener at have læst, der står noget i Bibelen om, at man ikke må begære en anden mands hustru. Jeg forestiller mig, at det er skrevet, fordi det kan føre til mere end bare begær. Men i pornofilm, som jo ikke fandtes, dengang det blev skrevet, er der ingen mulighed for at møde personen rigtigt, og derfor sker der ikke mere, er det rigtigt forstået?

– Det må selvfølgelig heller ikke gå ud over andre, her tænker jeg på en kæreste eller ægtefælle, men hvis man ikke har sådan en, hvad er det dårlige ved porno så egentlig? Hvis man lavede et tankeeksperiment, hvor man vidste, at man aldrig skulle giftes eller have en kæreste, ville porno så være OK?

Jeg er også meget interesseret i, hvis der er andre bibelsteder, der siger noget om emnet.

Mvh. dreng, 18.

SVAR:

Hej

Som du selv skriver, fandtes der ikke pornofilm og pornoblade, da Bibelen blev skrevet. Den gang måtte man søge det “live”, hvis man ville se noget. Men alligevel kan de ting, Bibelen siger om sex, godt overføres til i dag.

Bibelen taler klart om ægteskabsbrud

Det, du har læst i Bibelen, er nok der, hvor Jesus siger:

I har hørt, at der er sagt: “Du må ikke bryde et ægteskab”. Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte. Hvis dit højre øje bringer dig til fald, så riv det ud og kast det fra dig; for du er bedre tjent med, at et af dine lemmer går tabt, end med, at hele dit legeme kastes i Helvede. Og hvis din højre hånd bringer dig til fald, så hug den af og kast den fra dig; for du er bedre tjent med at miste et af dine lemmer, end at hele dit legeme kommer i Helvede.
(Matthæusevangeliet kapitel 5 vers 27 til 30).

Synd i fantasien er også synd

Her taler Jesus netop om det argument: “Bare jeg ikke gør noget fysisk, er der vel ingen skade sket.” “Jo,” siger Jesus, “det er der!” Selvfølgelig gælder det, at vi ikke må bryde et ægteskab, altså have sex med en person, vi ikke er gift med. Men det gælder også, at vi ikke må have det i vores tanker og følelser!

At “kaste et lystent blik på” vil netop sige at lade sine øjne og tanker lege med forestillingen om, at “Hende ku' jeg godt tænke mig at …”

Det er altså imod Guds gode vilje at fastholde lystne blikke på en anden – og det er lige præcis, hvad porno gør. Hele pointen ved porno er jo, at man forestiller sig og fantaserer sig til den situation, at man selv er fysisk til stede, og det er pigens skede og ikke bare min egen hånd …

Du bliver, hvad du fylder dig med

Jesus advarer kraftigt imod det. Han siger, at det kan “bringe dig til fald”. Altså: Det kan blive noget, der fylder så meget i dit liv og din samvittighed, at det skubber troen på Jesus ud! Jesus ved godt, det ikke er let at slippe, og det har du også selv erfaret: Det kan opleves lige så nødvendigt og uundværligt som ens højre øje eller højre hånd! Men hellere miste det, end miste alt.

Mere vil have mere

For mig at se er budskabet klart: Porno støtter netop de lystne blikke og tanker, ja, pornoen dyrker og fremelsker dem. Så man kan ikke forsvare porno som noget uskadeligt eller godt – heller ikke i de tilfælde, du (og mange andre før dig) har tænkt på.

Kampen mod porno er livslang

Du spørger fx, om porno ikke ville være OK, hvis man vidste, at man aldrig fik en livsledsager. For det første kan man jo ikke vide det, før man er på plejehjem og ikke længere har lyst til at score nogen. For det andet er det stadig at have lystne tanker om andres kvinder. Så svaret må blive et “Nej”.

Desuden er drømmen om ikke at støtte hele den modbydelige pornoindustri, hvis man kun bruger gratissteder, en illusion. Gratis porno er ligesom, når fiskerne smider lidt madding ud på vandoverfladen for at tiltrække fiskene. Naturligvis er det ikke farligt for fisken at bide på den mad – men det fører uhyggeligt nemt til, at det næste stykke, de bider på, pludselig har en krog i sig! Jo flere hits, de gratis pornohjemmesider har, jo mere vil pornoindustrien lægge ud af den slags. Og hvad enten det er gratis for dig at se det eller ej, så er det menneskeligt set noget, der har store personlige omkostninger for de medvirkende i enhver slags pornofilm.

Opsummering – kristnes forhold til porno

Der står meget andet vigtigt og hjælpsomt omkring ene-sex her på siden, men jeg vil slutte med nogle få og meget vigtige ting:

  1. Med al slags synd gælder det, at hvis vi bekender dem for Gud og beder om tilgivelse, så er vi tilgivet! Også selv om vi ikke kan love, at vi ikke synder igen. Også selv om vi ret hurtigt efter gør det igen! Her er porno hverken “værre” eller “bedre” end al anden synd. Men da sex er så frygtelig stærk en magt i mange menneskers liv, skal vi passe på, for denne synd kan nemt fylde alt for meget i vores forhold til Gud og andre mennesker.
  2. Selv om vi nemt kan bilde os ind, at det hjælper i kampen mod porno, at jeg faktisk ser noget (altså lidt mindre, end jeg ellers ville have set) – så passer det ikke. Du bliver bare mere og mere sulten og afhængig, jo mere porno du “spiser”.
  3. Det er for mange en totalt håbløs kamp at kæmpe alene. Find en god ven, der forstår dit problem og bed ham om at støtte dig.

Læs mere i vores tema om porno.

Venlig hilsen
Sprint