Cyste på æggestok før - kan det påvirke graviditets-chancen nu?

Vis spørgsmål

Hej. Min kæreste og jeg er begge 20 år gamle - vi har været kærester i 6 år. Jeg smed mine p-piller for 9 måneder siden, efter at have taget dem i 5 år, da vi gerne vil være forældre.

Min cyklus har været regelsmæssig i 8 måneder, og den varer 27 dage. Vi har forsøgt med ægløsningsteste, så vi ved, at vi rammer ÆL, men ellers har vi sex med to-tre dages mellemrum fra min mens stopper og så til den begynder igen - men det er stadig ikke lykkedes os at blive gravide.

Min bekymring ligger i, da jeg var 15 år, begyndte jeg at døje med mit underliv - jeg fik rigtig mange voldsomme smerter og feber. Det viste sig, at jeg havde nogle cyster på min højre æggestok, som skulle fjernes.

Men jeg døjer stadig med disse smerter, og ingen ved, vor de kommer fra. 1 år inden jeg stoppede med p-piller, stoppede de med at virke efter hensigten. Jeg pletblødte hele tiden, og min gynækolog fortalte, at min krop ikke ville tage imod hormonerne i p-pillerne.

Jeg frygter nu, at alt det her er skyld i, jeg ikke bliver gravid.

Vi har testet min kærestes sæd, som ikke fejler noget.

Hilsen en nervøs pige, 20 år

SVAR:

Kære nervøse pige

Jeg kan godt forstå, at du er nervøs og bekymret. Der er ikke nemt at have svært ved at blive gravid. Jeg vil allerhelst berolige dig og sige, at det nok skal komme. Hver måned er der generelt 25% chance for at blive gravid og 85% bliver gravide i løbet af et år ved regelmæssig sex. De fleste læger vil derfor vente med at foretage undersøgelser, som kan afklare, om der er en grund til, at du ikke bliver gravid. Måske skal I give det mere tid.

Men du skriver, at du havde en underlivssygdom som 15 årig og som jeg forstår på dig, blev du også opereret. Jeg ved ikke, hvad du fejlede dengang, men jeg kan udmærket forstå, at du kobler sygdommen sammen med manglende graviditet. Om der er en sammenhæng er svært for mig at svare på. Jeg vil derfor opfordre dig til at tage kontakt til din gynækolog (eller din egen læge) for at blive undersøgt og få talt om en evt. sammenhæng.

Måske kan det også hjælpe dig at læse artiklen:

Når det ikke lykkes at blive gravid

Håber dette kan hjælpe jer videre.

Kærlig hilsen

Else