Hvorfor blev min terminsdato rykket ved nakkefoldsscanning?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er gravid med termin den 29/9. Den er blevet fastsat ved nakkefoldsskanning. Jeg kan bare ikke få terminen til at passe med, at vi havde sex den 2.-3. januar. Så burde terminen jo være tidligere?

I diverse ægløsningsberegnere står der, at jeg skulle have min ægløsning den 7. januar. Men elastisk æggehvideagtigt udflåd havde jeg omkring den 1. januar. Hvordan kan det hænge sammen?

Min sidste menstruations første dag var 17.12.

Mvh den forvirrede anonyme

SVAR:

Hej

Tak for dit spørgsmål til brevkassen og stort tillykke med graviditeten.

Terminsdatoen bliver ofte rykket

Jeg forstår godt din forvirring. Det er ret almindeligt ikke helt at kunne få brikkerne i puslespillet til at hænge sammen, efter man har været til nakkefoldsscanning. Det sker nemlig ofte, at terminsdatoen ved scanningen rykkes et par dage frem eller tilbage i forhold til, hvornår man selv tænker, man er blevet gravid. Terminsdatoen bestemmes ud fra fosterets længde ved scanning og regnes for ret præcis.

Tidspunkt for ægløsning

Det er ikke sandsynligt, at din ægløsning har fundet sted 1.januar, hvis I først havde sex d. 2.-3. januar. Fra ægget frigives i æggestokken, lever det nemlig ikke mere end maksimalt 24 timer. Sæd derimod kan leve i livmoderen i op til 5 døgn efter et samleje. Du kan altså sagtens været blevet gravid ved et samleje d. 2.-3. jan. med ægløsning deromkring eller nogle dage senere – muligvis d. 7. jan. som vil være den dato, du er blevet gravid, hvis ellers din cyklus er regelmæssig på 28 dage.

Du kan læse mere i vores tema Sådan opstår en graviditet.

Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål – ellers er du velkommen til at spørge igen.

De bedste hilsner fra
Louise