Brunt udflåd, skal jeg søge læge?

Vis spørgsmål

Hej.

Her de sidste to dage er mit udflåd begyndt at blive brunt. Der er 2-3 uger til min mens., så jeg tvivler på, at det er fordi, der er blod i mit udflåd.

Det lugter ikke eller noget, men der er nok til, at man kan se det brune i trusserne og på papiret, når jeg tørrer mig.

Hvis du mener, jeg bør gå til lægen, vil du så ikke være sød og skrive, hvordan det foregår? Hvordan man bestiller tid osv. Vil nemlig helst ikke snakke med min mor om det, og ved ikke så meget om, hvordan det foregår, det med at gå til lægen.

Knus, og tak på forhånd.

C, 14 år

SVAR:

Kære C

Du fortæller, at du har oplevet brunt udflåd dels i trusserne og dels ved toiletbesøg, og du mener ikke, det kan have sammenhæng med din menstruation, da det ikke er nu, den skulle komme.

Jeg kan ikke her give dig et konkret svar på, hvorfor du har brunt udflåd, men vil komme med følgende generelle forklaring samt forslag.

Brunligt udflåd

Brunligt udflåd er stort set altid udtryk for lidt blodtilblanding i udflåddet. Det kan komme fra skedens vægge, fra livmoderhalskanalen og livmodermunden eller fra selve livmoderhulen. Blodet kan skyldes forandring i slimhinderne eller kan være forårsaget af uregelmæssighed i hormonbalancen. Det kan være helt normalt at opleve brunt udflåd. Nogle gange ændrer vores hormonbalance sig uden en kendt årsag, og det er okay. Man kan også få en lille rift inde i skeden, som det kan bløde lidt fra. Derudover oplever flere brunligt udflåd i begyndelsen af en graviditet.

Hvis du er sikker på ikke at være gravid, og det brune udflåd på nuværende tidspunkt er stoppet, og du ikke fremover kommer til at opleve det ofte, mener jeg, du kan tage det roligt. Skulle du til gengæld opleve, at det fortsætter eller bliver ved med at komme med jævne mellemrum, synes jeg, du skal få det undersøgt af din læge, da det godt kan skyldes andre ting, som det er godt at få tjekket hos lægen. Hvis du er i tvivl, om du kan være gravid, synes jeg, du skulle tage en graviditetstest.

Lægebesøg

Hvis du skal besøge din læge, skal du bestille tid i forvejen. Det gør du ganske enkelt ved at ringe til lægeklinikken. Du kan finde telefonnummeret på dit sygesikringsbevis eller ved at søge på lægens/klinikkens navn på internettet. I de fleste tilfælde vil du få fat i en sekretær eller sygeplejerske, som spørger til, hvad det drejer sig om og finder en tid til dig.

Når du kommer til lægen, snakker I sammen om, hvad du oplever, og han/hun kan måske derudfra komme med en forklaring på problemet. Mange gange vil lægen dog have brug for at foretage nogle blodprøver eller undersøgelser. I dit tilfælde kunne der blive tale om en gynækologisk undersøgelse, hvor lægen skal tjekke din skede og livmoderhals. Det gøres ved, at du ligger på en briks med benene i bøjler, mens lægen kigger op i din skede. Mange synes det lyder skræmmende og grænseoverskridende, men du må huske på, at for lægen er det bare et job, og du er bare en ud af mange, mange kvinder, han/hun har kigget på. Du kan gøre undersøgelsen mere behagelig for dig selv ved at sørge for at have vasket dig forneden og evt. have en kjole/nederdel på, som kan dække lidt, så du ikke føler dig så nøgen.

Jeg ved ikke, hvilken grund du har til ikke at tale med din mor. Hvis det handler om, at du synes det er pinligt, fordi I ikke normalt taler om så private ting, så synes jeg måske, at du alligevel skal prøve at overvinde din angst. De fleste mødre vil gerne hjælpe og støtte deres døtre, og det vil føles trygt for dig. Men som sagt, du kan have helt andre grunde og føler måske slet ikke, du har tillid til din mor.

Jeg håber, du er blevet lidt klogere, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen
Eva