Bliver slået derhjemme – hvad kan jeg gøre?
Kære Adam og Eva.
Jeg skændtes tit med min far og det eskalerer nogle gange. Så sent som i går stak han mig en flad og jeg fik kæmpe blå mærker. Jeg irriterede ham en del op til, men nogle gange kan jeg ikke fordrage ham. Jeg tænker tit, at jeg godt vil væk fra ham men ved ikke hvor jeg så skulle hen. Hvad skal jeg gøre håber i kan hjælpe mig
Mvh pige

SVAR:
Kære pige
Det lyder virkelig ikke rart, at du tit kommer op og skændes med din far og at det kommer til at eskalere. Det lyder også voldsomt, at du sidst fik blå mærker og øm krop. Selvom I kommer til at blive vrede på hinanden, er det ikke i orden, at din far slår dig. Det er faktisk ulovligt.
Derfor vil jeg foreslå dig, at du taler med nogen, der kan hjælpe dig. Har du selv nogle forslag til, hvem du stoler på og kunne tænke dig at tale med? Du kan få hjælp på flere måder:
1. Du kan sige det til en voksen, du kender godt, fx en lærer eller en venindes mor eller far. Så har den person pligt til at underrette den kommune, du bor i.
2. Du kan ringe til Børnetelefonen på telefonnr. 116 111. De har altid åbent og vil gerne lytte til dig. Ved BørneTelefonen kan man få hjælp fra en voksen, der hedder en bisidder. Det er en voksen, der kan hjælpe dig med at få talt med kommunen. https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/
Når kommunen har fået besked om, at det er svært hjemme ved jer og at din far slår, skal de tilbyde jer hjælp. Kommunen hjælper forældre, der har brug for at lære ikke at reagere med vold. Kommunen kan også hjælpe med at finde ud af, hvilke muligheder der er, hvis du fx gerne vil hjemmefra.
På BørneTelefonens hjemmeside kan du læse mere om, hvad man kan gøre, når man oplever at blive slået derhjemme: https://bornetelefonen.dk/goderaad/vold-i-familien/.
De bedste hilsner fra Charlotte, psykolog