Bliver chikaneret af ekskæreste - hvad gør jeg?
Hej.. Jeg er en pige på 16 år, jeg er et stort sportsmenneske og har dyrket den samme sport hele livet.
For lidt over et halvt år siden slog mig og min ekskæreste op (gennem 1 år), og siden da har han og hans venner VIRKELIG chikaneret mig og mine veninder. Det skal lige siges, vi træner på samme hold, hvilket indebærer, at jeg skal råbes luder til på gaden, svines til på facebook osv. Har både haft snakket med hans forældre og politiet, men det stopper ikke..
Han gør kun alle de her ting, når han er sammen med sine venner, når vi er til træning, ignorerer vi bare hinanden.
Han er rigtig populær i sportsklubben, og alle følger ham, det vil altså sige, at alle hader mig, nu hvor han hader mig.
Mit dilemma er, om jeg skal fortsætte med den træning, som jeg virkelig brænder for, men hvor jeg samtidig slet ikke føler mig velkommen og bliver totalt frosset ude, eller om jeg skal tage det hårde valg og kvitte det, jeg har lavet hele livet, og som jeg rigtig gerne vil fortsætte med.
Jeg græder mig næsten i søvn hver nat, da jeg gerne vil fortsætte, men det her har virkelig stået på længe, og jeg er bange for, at jeg snart knækker helt sammen.
Hilsen en fortvivlet pige, 16 år

SVAR:
Kære fortvivlede pige!
Jeg kan godt forstå, at du er fortvivlet og ked af det. Det er en meget svær situation du er havnet i. Jeg bliver rigtig vred, når jeg hører om, at han kan finde på at behandle dig på denne måde.
Jeg tænker på, at du har brug for at have nogen omkring dig og nogen at snakke med. Kan du tale med dine forældre om det? Eller har du nogen venner, du kan snakke med? Det er vigtigt, at du ikke går med det alene, da det at tale om det kan tage toppen af smerten.
Jeg synes, du udsætter dig selv for et for stort pres ved at gå til din sport. Det at blive udsat for sådan en chikane er ikke til at leve med. Jeg vil give dig det råd, at holde en pause fra din sport. Du kan evt. undersøge, om din sport findes et andet sted i nærheden af dig, så kan du evt. skifte dertil. Det er kun et råd. Det er dig, der skal tage beslutningen, men du må passe på dig selv. Selvom din sport er meget vigtig for dig, må den ikke være vigtigere end dit helbred.
Jeg håber sådan, at du finder nogen at snakke med og så håber jeg, du vil passe på dig selv.
Kærlig hilsen
Jens Ole