Afviste ham og fortryder – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er kommet til at gøre noget virkelig dumt ... Jeg har afvist en dreng, som har kunnet lide mig i to år, og han har spurgt, om vi skulle være kærester to gange.

Jeg kan rigtig godt lide ham, men jeg sagde nej, fordi jeg tænkte for meget over, hvad andre folk ville synes om det. Og det var rigtig dumt, fordi jeg fortryder så meget. Han har givet op på mig, og det forstår jeg godt, og nu ignorerer han mig og svarer ikke på sms'er nogle gange. Og jeg kan blive rigtig ked af det over det ...

Hvad skal jeg gøre ;(

C, 15 år

SVAR:

Hej C!

Hvor forstår jeg godt din frustration over at have sagt nej til en, du egentlig virkelig godt kan lide! Det kan være svært, når ens følelser på et tidspunkt siger én ting, og på et andet tidspunkt siger noget helt andet.

At tænke over, hvad andre tænker

Jeg lægger specielt mærke til, at du skriver, du tænkte for meget over, hvad andre ville synes om, at I blev kærester. Jeg tænker på, hvad der mon gjorde, at de tanker fyldte så meget for dig? Var der noget med ham, som gjorde, at det ikke virkede som en god idé? Jeg tænker, det er en god idé at få på plads, hvad der fyldte for dig, dengang du afviste ham, og hvordan det har ændret sig nu – hvis det altså har. Hvis det ikke er noget direkte sårende, kan det være en god idé at forklare, hvorfor du valgte at afvise ham dengang.

Det er også godt at forklare, hvorfor du kan lide ham. Hvad er det ved ham, som gør, at du gerne vil være hans kæreste? Forklar ham også gerne, at det gør dig ked af det, når du oplever, han ignorerer dig.

Hans følelser er vigtige

Selvom dine følelser er vigtige, så er hans også. Han er sandsynligvis blevet skuffet og ked af det, da du ikke ønskede at være kæreste med ham. Derfor kan det også være svært for ham, at du nu har ændret mening – for hvad nu hvis du ender med at afvise ham igen? Følelser er en svær ting, og vi mennesker vil helst holde tilbage, hvis vi enten tidligere har fået såret vores følelser eller tror, at de måske i fremtiden kan blive såret. Jeg tror, det er vigtigt, du forklarer ham, at du godt forstår, hvorfor han trækker sig lidt tilbage og ikke altid svarer på dine sms’er.

Det næste skridt

Det kan tage noget tid at komme ind på hinanden igen, så mit forslag til dig er, at I stille og roligt prøver at bygge et venskab op sammen. Når I så kender hinanden bedre, og han kan føle sig tryg ved dine følelser for ham, så kan I måske blive kærester. Men begge ting kræver selvfølgelig, at han også har lyst til det og stoler på, at du ikke vil afvise ham igen. Giv ham den tid og plads, der skal til. Hvis han derimod ikke har lyst til at fortsætte, må du respektere hans valg, ligesom han dengang respekterede dit valg om ikke at være kærester.

Du kan måske få noget ud af at læse svar til en anden i en situation, der ligner din: Forelsket i pige, jeg engang har afvist – hvad gør jeg nu?

Jeg håber det må gå jer begge godt, uanset om I bliver kærester eller ej.

De bedste hilsner fra
Charlotte Falch Rasmussen