16 år – hvorfor bruger jeg stadig kun b-skål?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Det er sådan, at jeg fik min mens omkring 5. klasse. Da jeg nåede 6.-7. klasse, var jeg derfor også en af de mere udviklede piger i klassen bl.a. ift. bryster.

Nu er jeg altså snart 17 år, og jeg bruger samme skål (b), som jeg gjorde i 7. klasse, hvilket efterhånden er tre år siden. Det frustrerer mig meget, at de ikke rigtigt vokser; jeg føler lidt, min udvikling på det punkt er gået i stå. Når jeg kigger på mine veninder, så har de mere kavalergang end jeg; jeg har knap nok en. Hvordan kan det være?

Mvh en frustreret pige

SVAR:

Kære frustrerede pige

Tusind tak for dit spørgsmål – de tanker er jeg helt sikker på, du ikke står alene med!

Bryststørrelse er arveligt

Helt generelt kan jeg sige, at bryststørrelse afhænger meget af gener. Hvis din mor, mormor og farmor har små bryster, kan du forvente selv at få det. Hvis du har gener til store bryster, vil du også udvikle store bryster. Du kan prøve at se lidt på kvinderne i din familie og se, om du passer ind der.

Gennemsnitlig størrelse

Du fortæller, at dine bryster ikke er vokset siden 7. klasse. Det passer meget godt med, at du to år tidligere fik menstruation. Ca. to år før menstruationen begynder puberteten, så i 7. klasse var dine bryster nok fuldt udviklede. Jeg vil vurdere, at du nok ikke skal forvente, de bliver større. Derfor kan det stadig godt opleves træls, når andre omkring dig har større bryster.

Hvis man ser på den gennemsnitlige bryst-størrelse blandt kvinder i verden, så er b-skål faktisk det mest normale og gennemsnitlige.

Fordele ved små bryster

Hvis jeg skal give dig nogle gode råd, så prøv at kigge på dig selv i spejlet og sig til dig selv, at du er mega smuk! Bryster er forskellige – nogle store, nogle små, nogle lange og nogle korte. Jeg har selv en a-skål og har lært at leve med det og kan faktisk godt nævne nogle fordele:

  • Der er meget tøj, jeg bedre kan have på – nogle kan fx ikke passe den T-shirt, der ellers er deres størrelse, fordi deres bryster er for store.
  • Mange piger døjer med rygproblemer pga. deres meget store bryster – det slipper du for.
  • Når du engang har været gravid, slipper du sandsynligvis for, at dine bryster bliver lange, fordi de ikke er så tunge (selvom det nok ikke er det, du tænker mest på lige nu ;)

Prøv at skifte fokus

I teenageårene bliver hovedet nemt fyldt op af én enkelt tanke – fx at mine bryster er for små! Men hvis du i stedet bruger din energi på at fortælle dig selv, at du er køn og ser ud præcis, som du skal se ud, så vil du også udstråle, at du har selvværd, og det bliver man endnu mere smuk af! Prøv at se fordelene i, at du er helt gennemsnitlig.

Den dag, du finder en sød fyr, som du gerne vil dele livet med, er det vigtigste, at han kan lide dig for den du er indeni og ikke hvilken størrelse bryster, du har.

Læs mere i vores artikel Du er smuk som du er! og i et af vores mange svar til andre, der bøvler med små bryster: Hvorfor er mine bryster så små?

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive igen.

Med venlig hilsen
Lisbet Gonge Due