15 år og tidlig i pubertet – kan mine bryster stadig vokse?

Vis spørgsmål

Jeg er femten år gammel og var en af de første i min klasse til at udvikle mig; jeg fik min menstruation i femte klasse og har fået de fleste former. Dog er jeg stadig en A-skål. Det er ikke engang, fordi jeg er undervægtig eller noget ... Jeg er 172 cm og vejer 62 kg.

Det undrer mig meget, for min mor brugte D-skål, da hun var på min alder, og hun lignede mig meget.

Jeg har læst mig frem til, at ens bryster normalt stopper med at vokse, efter man har fået sin menstruation, så jeg er nervøs for, de ikke kommer til at vokse mere.

Kan jeg stadig nå at få større bryster? Eller skal jeg bare finde mig i mine kedelige små bryster?

P, 15 år

SVAR:

Hej P

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk – det er altid godt at få sat ord på det, der fylder.

Brysterne udvikler sig med alderen

Det er rigtigt, at brysterne er det første, der begynder at vokse, når man går i pubertet, og det er rigtigt, at de som grundstruktur stopper med at vokse et stykke tid efter, man har fået menstruation.
Når det så er sagt, vil jeg sige, at brysterne alligevel udvikler sig med alderen osv. Hvis man fx tager på i vægt eller får børn, vil brysterne ændre sig og som regel blive større. Der er også altid forskel på et par "ung-pigebryster" og så en voksen kvindes bryster. Kunne det tænkes, at din mor husker forkert ang. hendes daværende bryststørrelse?

Kan ikke laves om

Den krop, vi nu engang har, kan vi ikke bare sådan lave om på, og jeg tror, at alle har et eller andet, de ikke er helt tilfredse med ved deres krop. Man vil ofte have det modsatte af det, man har. Måske ville du ønske en a-skål, hvis du havde en d-skål.

Unik person

Det bedste, du kan gøre, er at tænke over alle de ting, du er glad for ved din krop og det, der gør, at du er den unikke person, du er.

Håber mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.

Kh. Marianne