12 år og forvirret – slog op, men savner ham. Hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 12 år.

For et stykke tid siden fik jeg en kæreste, jeg kan rigtig godt lide ham, men jeg slog op, fordi det virkede for seriøst. Han skrev “skat”, “smukke”, og “jeg elsker dig”. Jeg syntes bare, at det var for meget, når vi kun er børn endnu.

Men jeg savner ham? Jeg er forelsket i ham, men jeg spildte min chance.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre? Skal jeg bare droppe det og prøve at komme videre, og hvis det er sådan, så hvordan?

Den fortvivlede – Sarah, 12 år

SVAR:

Hej Sarah

Først mange tak for dit brev. Det kan være forvirrende, når man begynder at få mere end venskabsfølelser for en dreng. Det er nyt og spændende, og derfor kan det være svært at vide, hvordan man skal reagere på sine følelser. Jeg synes, du er sej, fordi du handlede på den følelse, du havde, om at det gik lidt for stærkt med din kæreste, og at det virkede for seriøst. Det er meget vigtigt at lytte til sig selv og turde fortælle sin kæreste, hvordan man har det.

Tag en åben og ærlig snak

Nu ved jeg ikke, hvor meget du fortalte ham om, hvorfor du slog op, men det er vigtigt, at han ved, hvorfor du slog op med ham. Det er vigtigt, at du snakker åbent og ærligt med ham om, hvordan du følte dengang, og hvordan du føler nu.

Først og fremmest skal I have snakket om det, som I har haft sammen, inden I kan komme videre. Prøv at aftale et tidpunkt, hvor I kan snakke, måske mens I går en tur. Du kan fortælle ham om din følelser nu, og at du savner ham i din hverdag. Så kan I forhåbentlig derefter snakke sammen om, hvordan jeres forhold skal være fremover.

Lyt til dig selv – og lyt  til ham

Inden I snakker sammen, er det vigtigt, du selv har tænkt over, hvad du vil.  Man kan aldrig vide, hvordan en anden reagerer, og måske har han brug for tid eller lidt afstand fra dig lige nu, så prøv at være forstående og også give ham plads til at tale. Men husk, det er vigtigt, at du fortsat husker at lytte til dig selv og er klar over, hvad du vil og ikke vil være med til. Både som venner eller kærester.

Når nu du skal til at finde ud af, hvad du vil, så tænk på de følelser, du havde, mens I var kærester. Du skriver selv, at du synes, det blev for seriøst, at han skrev: “Jeg elsker dig” osv, når I kun er børn endnu.

12 år – tid til gode venskaber

Måske er tiden nu mere til at skabe nogle gode venskaber. Så måske skal I lige nu kun være gode venner og så se, hvad det udvikler sig til. Et godt kæresteforhold har altid et godt venskab som fundament. Brug tiden nu til at pleje venskaber, og så kan kærestetiden komme lidt senere, når du bliver ældre.

Du kan måske få noget ud af læse artiklen “Plusser ved at vente med at få en kæreste.

Jeg håber, I får en god snak.

Mvh Mary A. Madsen