12 år og forelsket - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en 12-årig dreng, der er vildt forelsket i en sød pige fra klassen. Hun har fødselsdag dagen før mig, men ellers er vi lige gamle. Jeg plejer ikke at snakke så meget med hende, men prøver at komme lidt tættere på hende rent mentalt. Jeg tør bare ikke sige det til hende! Jeg vil gerne være hendes kæreste men er ret genert. Hvad gør jeg?

Behøver lidt hjælp.

Den Anonyme

SVAR:

Kære 12årig

Du stiller et enkelt spørgsmål, "Forelsket, hvad gør jeg"? Det er jo ikke så enkelt, som det kan lyde, det er sikkert også derfor, du kontakter AdamogEva.

Lær hende bedre at kende først

Du har fået et godt øje til en pige i klassen, hende møder du mindst 5 dage om ugen, måske mere. Det er en stabil chance for at lære hende endnu bedre at kende. Det er ikke lige til at læse ud af dit brev, om I har gået sammen i flere år, eller en af jer er ny i klassen.

Brug tid på samvær som klassekammerater, jer to sammen eller sammen med flere, så vil tiden også vise, om I kommer til at nære mere end kammeratelige følelser for hinanden.

Pubertet og de store følelser

Du skal være opmærksom på, at det også er i de kommende år følelserne bliver lidt let antændelige og du kan nå at få stærke følelser for mange piger. Og det er jo ikke muligt at være kæreste med alle de piger, du kommer til at synes særligt godt om.

Fordele ved ikke at være kærester

Det kan også være ganske befriende at bevare det som venskaber. Du skal regne med at gennemgå en forandring i de kommende år, og det er godt at blive fortrolig med "dig selv", så vil du også være mere klar over, hvad du kan bidrage med ind i et kæresteforhold, og vide, hvem du er.

Det at være i et kæresteforhold tager tid fra det store fællesskab i klassen, og det kræver noget af dem, som er kærester. De skal ikke "hænge" på hinanden, det er rigtig træls for de andre at se/høre på. Når/hvis forholdet slutter, kan det blive svært at blive en del af fællesskabet i klassen igen, når vennerne var luft, da kæresten var et og alt. Blot sagt til eftertanke, nyd din barndom/frihed, der skal nok blive tid til kærester engang.

Jeg vil foreslå dig at læse mere her på siden. Du kan begynde med dette svar og de link, der er i svaret: 12 år - hvordan scorer jeg en kæreste?

Hilsen Jytte Haven Nørgård Familieplejer.