Voldtaget for to år siden – hvordan får jeg igen gode følelser ved sex?
Hej
Jeg blev for næsten to år siden som 19-årig voldtaget en aften, hvor jeg var i byen med en veninde. Jeg havde et par måneder efter sex med en fyr for at få en følelse af nærvær, tror jeg. Herefter gik der et år, før jeg havde sex med én igen, og herefter og frem til i dag har jeg haft sex med endnu fire fyre. Det vil sige seks fyre i løbet af to år.
Da jeg havde sex med fyre før voldtægten, var det en meget intim ting for mig; der var altid følelser involveret, og det var fyre, som jeg også havde en følelsesmæssig relation til. Dem, jeg har haft sex med efter voldtægten, er også søde fyre, og jeg kender dem, så det er ikke bare “den første og den bedste i byen”, men efter sex med dem føler jeg ingenting. Der er ingen intimitet eller ønske om at skabe et forhold, og det gør mig rigtig frustreret. Til dels, fordi jeg føler mig lidt klam over at have sex med så mange på kort tid uden at føle noget, men også fordi jeg er bange for ikke at komme til at føle noget igen.
Jeg troede – eller bilder mig selv ind – at jeg var kommet mig godt over episoden, og jeg er i tvivl, om det er en normal reaktion på en voldtægt, eller om jeg bruger det som undskyldning? Og hvis det er, hvordan får jeg så den her intimitet tilbage uden at være sammen med mange flere?
Jeg håber, du kan besvare mit spørgsmål.
Mvh kvinde, 21 år

SVAR:
Kære kvinde
Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Jeg synes, det er en meget relevant bekymring, du kommer med, og jeg vil forsøge at komme med nogle råd. Så må du se, om du kan bruge dem.
Voldtægt
En voldtægt er en krænkende handling og kan være dybt traumatiserende. Uanset hvor voldsomt det føles, er der altid noget, der bliver slået i stykker inde i den krænkede. Det er helt naturligt, at du både har følelser som “ikke at føle noget” og følelser af, at det er “klamt”, når du har sex efter en voldtægt. Kroppen husker – og den bliver mindet om voldtægten, når du går i seng med en fyr. Den bliver mindet om overgrebet, og at sex kan være noget utrygt og noget, som man kan blive tvunget til uden at have lyst og mod ens egen vilje. Det er ikke en undskyldning, du bruger, men en reel og sund reaktion din krop og bevidsthed har på sådan en krænkelse.
Sex i trygge rammer
Sex kan være utrolig smukt og fint og danne ramme for nærhed, hvis det er i de rigtige rammer. Min fornemmelse er, at du ikke har de rigtige rammer for den nærhed, når du har sex med forskellige fyre. Sex, der ikke er forbundet med kærlighed i en forpligtende og tryg ramme, kan blive til “usund gymnastik”, som krop og sind bliver mere nedbrudt end tanket op af.
Nærhed
Hvis du gerne vil genvinde den gode seksualitet og mærke nærhed, er du nok nødt til at begynde et andet sted end ved sex med forskellige fyre. Først må du have en kæreste/ven, du lærer at kende på andre måder end seksuelt. Du må blive ven med ham og mærke fortrolighed og tryghed. Når I har lært hinanden at kende rigtig godt, kan I overveje at forpligte jer til hinanden igennem ægteskab. Derefter vil det være naturligt og trygt at indgå i en seksuel relation, hvor du kan mærke den sammenhæng mellem kærlighed og sex, som du søger, og hvor du kan mærke, at du ikke bliver udnyttet men bliver set som det hele, vindunderlige menneske, du er.
Hvis du skal åbne dig helt for en mand – både fysisk og psykisk – efter den voldsomme krænkelse, du har oplevet, er det meget vigtigt, at sex ikke fortsætter med at være noget, du oplever i forbindelse med “tilfældige” mænd.
Samtaler om voldtægten
Du skriver ikke, om du har haft terapeutiske samtaler efter voldtægten. Hvis du ikke har det, tænker jeg, at din krop og dine følelser nu viser dig, at du ville have godt af at arbejde med, hvad voldtægten har gjort ved dig, din krop og dit sind. Du kan finde en god terapeut i dit område på vores hjemmeside, eller du kan gå til din læge og bede om henvisning til en psykolog.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler
Vejen til god sex
Når fortiden gør ondt
Jeg håber, du må opleve at komme ind i et kærligt og trygt forhold, hvor du kan få den nærhed, du længes efter.
Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt