Vil ikke være far - hvad gør jeg, hvis det viser sig at være mit barn?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er i tvivl, jeg har været sammen med en pige uden beskyttelse, men blev aldrig færdig og nu siger hun, at hun er gravid og det er mit barn, men hun er sammen med mange dreng på kort tid både før og efter mig, men hun siger, det er mit. Hvad gør jeg, jeg vil ikke være far og hvad gør jeg, hvis det viser sig at være mit barn. Hjælp :-(

Jesper, 16 år

SVAR:

Hej Jesper

Jeg er ked af at høre om din og pigens situation. Det er ikke rart pludselig at skulle være forældre i en ung alder, og slet ikke hvis man er i tvivl om, hvem faderen er.

Både pigen, du selv og barnet bliver ramt

Det er hårdt for pigen at blive alene mor. Det er heller ikke rart for et barn at vokse op uden at kende sin far. Eller at have en far, der ikke vil vedkende sig sit barn. Men det er også hårdt for dig, at stå som mulig far til et barn, du ikke har ønsket at få og hvor du måske heller ikke ønsker et forhold til mor.

Ret og pligt

Pigen skal oplyse til statsforvaltningen, hvem der kan være far for barnet. Er der flere mulige, skal hun oplyse dem alle, fordi faren har ret til at blive informeret om graviditeten. Han skal bidrage økonomisk til barnets opvækst, men kan ikke tvinges til samvær med barnet.

Hvis moderen nægter at oplyse om faren, ender sagen i retten.

Hvis pigen udpeger dig som far, men du nægter at acceptere det, eller tror det kan være en anden, vil statsforvaltningen bede om arve-biologisk bevis. Dvs at de skal have en blodprøve fra de mulige fædre og sammenligne dem med barnets. Derved kan du ikke komme til at stå som far til et barn, der reelt ikke er dit.

Hvis det ikke er muligt for statsforvaltningen at afgøre sagen, ender den i retten.

Det vil sige, at pigen ikke bare kan udpege dig som far, selvom hun måske helst vil, at du er faren. Du kommer ikke til at stå som far til et barn, der ikke er dit.

Ubeskyttet sex - et stort ansvar

Eftersom du har haft ubeskyttet samleje med pigen, er du en mulig far til barnet. Også selvom du, som du skriver, ikke gjorde samlejet færdigt. Selvom du ikke kom oppe i pigen, kan der godt være kommet lidt præ spærm, og det kan indeholde levedygtige sædceller og medføre graviditet. Men derfor er det ikke sikkert, at du er far til barnet. Det kommer an på, hvor langt hun er henne i graviditeten. Dvs om hun reelt er blevet gravid på det tidspunkt, I var sammen. Måske er hun ikke blevet gravid på det tidspunkt.

Tal med pigen om hvor sikker hun er

Om der er andre, der er mere oplagte end dig, ved pigen sikkert selv. Har hun været sammen med flere inden for den samme måned, er det svært at afgøre ud fra samlejetidspunktet. Da kan man desværre først med sikkerhed afgøre det med en blodprøve, når barnet er født. Det kan være hårdt at vente så længe. Jeg vil anbefale dig at tage en snak med pigen om det igen.

Tal med dine forældre om det

Jeg vil stærkt anbefale dig at tale med dine forældre om det. Hvis det viser sig, at du er far til barnet, kan det jo være, de vil støtte dig og måske også være der for deres barnebarn. Selv om det ikke er en situation, du selv har valgt, så har det lille barn jo heller ikke valgt det og har krav på forældre, der vil tage deres ansvar alvorligt.

Du kan få mere information ved din sagsbehandler i kommunen eller på statsforvaltningen. Du kan henvende dig på kommunen for at få hjælp.

Kærlig hilsen Signe