Uretfærdigt behandlet – hvordan siger jeg fra på en god måde?

Vis spørgsmål

Hej

Forleden kom min kærestes søster forbi for at snakke med min kæreste, da hun for tiden har det hårdt med noget stress pga. sit arbejde. Under samtalen gik min kærestes søster indirekte til angreb på mig ved at sige, at min kærestes beslutning om at sige op på sit arbejde er min beslutning, selvom det overhovedet ikke er rigtigt.

Derudover sagde hun, at de måske skal have lidt tid alene uden mig. Vi bor sammen hos min svigermor (har vi gjort i 3-4 måneder). Hun får det til at lyde, som om jeg er problemet og grunden til, at min kæreste ikke har det godt. Men det passer slet ikke. Det siger min kæreste også, da vi snakkede om det, efter hendes søster var gået.

Hvad skal jeg gøre? Jeg har jo lyst til at blive hos min kæreste og være der for hende, men på den anden side finder jeg mig ikke i at blive markeret som et problem af hendes søster/familie.

Håber der kommer et godt råd, tak.

M, 20 år

SVAR:

Kære M

Tak for, at du har spurgt om råd hos os. Jeg forstår godt, at du føler dig uretfærdigt behandlet i situationen med din kæreste. Herunder vil jeg komme med et par bud på, hvordan du kan tackle situationen.

Start ydmygt

Når man føler sig ramt af noget, andre har sagt, kan man hurtigt komme til at gå i selvforsvar. Det er helt naturligt, for man vil jo gerne beskytte sig selv. Jeg vil dog anbefale dig at starte ydmygt.

Det betyder i dit tilfælde at undersøge, om der er noget om det, din kærestes søster siger. Tal åbent med din kæreste om, at du føler dig ramt af det, hendes søster har sagt. Så kan din kæreste jo selv fortælle sin version af historien.

Sig fra med ”jeg-sprog”

Når du oplever, at du bliver uretmæssigt beskyldt, er det fuldstændig fair at sige fra over for din søsters kæreste. Når vi har svære samtaler med mennesker, er det bedst at bruge “jeg-sprog”. Det betyder, at du holder dig til at fortælle om din egen oplevelse og ikke går efter søsteren eller beskylder hende.

Du kan fortælle, hvordan kommentaren fra søsteren påvirkede dig – måske på denne måde: “For mig kom det til at lyde, som om du tænker, at jeg er skylden til, at min kæreste har sagt op. Jeg oplever ikke, at det var min beslutning. Derfor sårede det mig, hvad du sagde.”

En anden måde at imødekomme søsteren på kan være at være nysgerrig på hendes oplevelse: “Kan du hjælpe mig til at forstå, hvad du ser som problemet? Er der noget, jeg kan gøre anderledes?” Husk at lytte uden at gå i forsvar og altid at svare hende med “jeg-sprog”.

Det er helt okay, at I ser forskelligt på tingene, og I behøver ikke blive enige. Du kan enten selv tage snakken med søsteren, eller du og din kæreste kan vælge at gøre det sammen.

Allierede frem for fjender

Når man ser forskelligt på et problem, kan man nemt blive hinandens fjender. Men du kan vælge at tænke anderledes. Både du og søsteren holder sandsynligvis rigtigt meget af din kæreste. Derfor har I begge samme mål: At din kæreste skal have det godt.

I stedet for at blive sure på hinanden kan I øve jer i at se hinanden som allierede. Altså: Hvordan kan du og søsteren hjælpe hinanden, så den, I holder af (din kæreste), får det bedre? I kan helt sikkert begge bidrage med nogle gode ting, der hjælper din kæreste gennem en svær periode.

Jeg håber, du kan bruge mine råd til noget. Jeg ønsker dig alt det bedste i forhold til at snakke med søsteren.

Jeg ønsker også dig og din kæreste alt det bedste og håber, at hun snart får det bedre.

Hilsen Charlotte