Ubehag og ømhed i venstre testikel - er det kræft?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg skriver, fordi jeg har været lidt bekymret på grund af en form for ubehag i min venstre testikel. Jeg er 30 år gammel, men jeg har mærket meget efter, og min venstre testikel virker helt glat! Men når jeg rører lidt længere oppe, mærker jeg sådan en lille knop, som er på størrelse en lille klump sand. Jeg finder den nogle gange, men når jeg mærker nede i pungen på testiklen, så kommer den ikke. Har fundet den et par gange, men det er ikke altid, den kommer frem.

Jeg har været hos min egen læge, og han har mærket på mine testikler og siger, at det hele ser ud, som det burde gøre. Men jeg stadig lidt øm i testiklen. Er en læge 100% sikker, når han mærker med hånden, at der ikke er noget farligt?

På forhånd mange tak, hvis I svarer mig!

A, 30 år

SVAR:

Hej A

Ud fra din beskrivelse og at du er undersøgt af din læge, er jeg helt tryg ved, at du ikke fejler noget alvorligt. Når du skriver til os, er det jo, fordi du er bekymret, og det er naturligt, når man ikke har en forklaring på en forandring på kroppen.

Ubehag i en testikel kan være første symptom på testikelkræft, som du måske har læst. Det vil normalt ledsages af en fast forandring eller knude, som kan mærkes.

Hvis ubehaget tiltager, eller du begynder at mærke en ændring af testiklens konsistens de kommende måneder, skal du derfor tage til læge igen.

Venlig hilsen
Lars Dysager