Ubehag i underlivet - kan det være svamp?

Vis spørgsmål

Hej med jer. For et år siden fik jeg nogle knopper, med en form for hvid emalje/blærer/betændelse i, i mit underliv (både på ydre og indre skamlæber). Det var rigtig ubehageligt, men jeg havde ikke ondt, når jeg tissede. Jeg opsøgte min læge, som uden at "se på mig" konstaterede, at det var svamp. Jeg fik behandling for det og kort efter gik det væk.

Problemet er bare, at jeg nu på det sidste år har haft samme problem mindst 8 gange, og min læge har efterfølgende givet mig flere behandlinger for svamp, da det er præcis de samme symptomer. Der er en del ubehag indblandet i det, dvs jeg føler, at jeg er hævet indvendig, og nogle gange er knopperne bare generede og ikke altid med betændelse i og det gør stadig ikke ondt, når jeg tisser. Jeg er i tvivl, om hvad jeg skal gøre nu, for synes efterhånden, at det er ved at være en del behandlinger, jeg har modtaget nu.

Har læst lidt om det på nettet og har fundet frem til, at få kvinder har gentagen svamp i underlivet, kan det være det, jeg har?

På forhånd tak, ser frem til at modtage et svar :-)

Hilsen AK, 19 år

SVAR:

Kære AK

Det er da rigtig irriterende for dig med de tilbagevendende symptomer.

Det kunne også godt lyde til for mig, at det er svamp, der kommer igen og igen.

Nogle kvinder får det igen og igen. Ofte er der et mønster i det for den enkelte kvinde, at det kommer på ca. samme tidspunkt i menstruationscyklus hver gang.

Hvis der er et mønster i den for dig, kunne jeg foreslå dig at købe nogle stik-piller til skeden, der indeholder mælksesyrebakterier.

Fås fx. i serien "Vivag" på apoteket.

De skal lægges op om aftenen og er med til at sørge for at pH i skeden er sur og så får svampen ikke så god grobund.

En kur på 10-12 dage ad gangen plejer at række, men det kan være nødvendigt at gentage det - nogle gange måned efter måned til der falder ro i det.

Et andet råd er, at du helt undgår at vaske dig med sæbe forneden. Sæben ødelægger sammensætningen af bakterier dernede og kan give grobune for mere irriterende mikro-organismer, som fx svamp.

Lad være med at gå i stramme bukser - varmen giver gode vækstbetingelser for svampen.

Pas på med de søde sager - sodavand, slik, chokolade - svampe elsker sukker.

Jeg håber, der er lidt for dig at prøve af videre og at du med tiden får færre og færre episoder med svampen.

Venlig hilsen Linda Møller