Tog ikke første P-pille til tiden - er der risiko for graviditet?
Hej. Jeg vil høre, om der er risiko for at blive gravid de næste par dage, når jeg i den første måned startede med at tage min pille torsdag morgen, og skal nu til at gå i gang med pakke 2, men så glemte at tage den første pille samme dag som i første måned.
Sker der noget ved, hvis jeg tager min første pille i pakke 2 fredag aften, når den skulle tages torsdag morgen som i den første måned.
Håber du/i forstår spørgsmålet :)
Pige, 18 år

SVAR:
Kære Pige
Det gælder det samme, som det gælder, hvis man har glemt en p-pille på andre tidspunkter i p-pille-pakningen:
Hvis der er mere end 7 piller tilbage i pakningen, skal man beskytte sig på anden vis (kondom) i 7 dage efter og ellers fortsætte som vanligt.
Hvis der er mindre end 7 piller tilbage i pakningen skal man fortsætte med ny pakning uden at holde pause.
Risikoen for graviditet er forøget hvis:
• Tager den første p-pille for sent (det der er sket for dig)
• Har glemt at tage p-piller i pakningens første uge og du har haft samleje i ugen inden
• Glemmer at tage 2 eller flere p-piller
• Venter mere end 12 timer, fra du skulle have taget p-pillen, med at tage den
• Kaster op inden for 3-4 timer, efter at du har taget din p-pille.
Jeg håber du finder ud af det!
Mvh Mette