Tog ikke første P-pille til tiden - er der risiko for graviditet?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg vil høre, om der er risiko for at blive gravid de næste par dage, når jeg i den første måned startede med at tage min pille torsdag morgen, og skal nu til at gå i gang med pakke 2, men så glemte at tage den første pille samme dag som i første måned.

Sker der noget ved, hvis jeg tager min første pille i pakke 2 fredag aften, når den skulle tages torsdag morgen som i den første måned.

Håber du/i forstår spørgsmålet :)

Pige, 18 år

SVAR:

Kære Pige

Det gælder det samme, som det gælder, hvis man har glemt en p-pille på andre tidspunkter i p-pille-pakningen:

Hvis der er mere end 7 piller tilbage i pakningen, skal man beskytte sig på anden vis (kondom) i 7 dage efter og ellers fortsætte som vanligt.

Hvis der er mindre end 7 piller tilbage i pakningen skal man fortsætte med ny pakning uden at holde pause.

Risikoen for graviditet er forøget hvis:

  • Tager den første p-pille for sent (det der er sket for dig)
  • Har glemt at tage p-piller i pakningens første uge og du har haft samleje i ugen inden
  • Glemmer at tage 2 eller flere p-piller
  • Venter mere end 12 timer, fra du skulle have taget p-pillen, med at tage den
  • Kaster op inden for 3-4 timer, efter at du har taget din p-pille.

Jeg håber du finder ud af det!

Mvh Mette