Kan man stadig blive omskåret som 13-årig?

Vis spørgsmål

Kan man stadig blive omskåret som 13-årig?

Den triste, 13 år

SVAR:

Hej

Ja, man kan godt blive omskåret som 13-årig. Der er ingen øvre aldersgrænse for omskæring af drenge/mænd. Men du skal overveje, hvorfor du vil omskæres. Der findes nogle få medicinske grunde til at lade sig omskære. Langt de fleste mænd, som er omskåret, blev omskåret, da de var nyfødte.

Religiøse eller kulturelle grunde

Oftest lader forældre deres søn omskære af religiøse eller kulturelle årsager. Fx er det meget normalt for jøder og muslimer at lade deres drengebørn omskære. I USA var det tidligere normalt for de fleste drengebørn at blive omskåret uanset forældrenes religiøse tilhørsforhold. Man antager, at ca. en trediedel af verdens mænd er omskåret.

Hvorfor omskæring

Du skriver ikke noget om, hvorfor du overvejer at lade dig omskære. Hvis du klæder om sammen med andre drenge, hvor de fleste er omskåret, kan man føle sig anderledes, fordi man ikke er omskåret. Så er det naturligvis en løsning at lade sig omskære. På den anden side kan man argumentere for, at der ikke er nogen grund til at skære noget væk, uden at der er en helbredsmæssig gevinst ved det.

Helbredsmæssig begrundelse

I ganske sjældne tilfælde er der en helbredsmæssig grund til mandlig omskærelse. Det drejer sig om såkaldt forhudsforsnævring, tilbagevendende urinvejsinfektioner eller tilbagevendende infektioner på penishovedet. Ellers er der i Danmark ingen helbredsmæssige fordele ved det, da vi generelt har så god hygiejne. Hvis du ønsker at lade dig omskære, skal det formentlig foregå i fuld bedøvelse. Som ved alle operationer vil der være en lille risiko for blødning eller infektion ved indgrebet.

Overvej det grundigt

Så mit råd er, at du grundigt skal overveje, hvorfor du gerne vil omskæres, og om det er nødvendigt for dig. Tal evt. med dine forældre om det eller med en ældre person, som du har tillid til. Husk på, at to ud af tre mænd i verden ikke er omskåret og har det helt fint med det.

Hvis du er fast overbevist om, at du vil omskæres, skal du kontakte din egen læge, som så kan sørge for henvisning til en hospitalsafdeling, der udfører indgrebet.

Mvh
Boje