Skal man være forelsket, hvis man vil miste sin mødom?
Hej AdamogEva
Jeg står i et dilemma, som jeg har svært ved at løse.
Jeg mødte en fyr til en fest for en måned siden. Jeg kan rigtig godt lide ham, da vi har fælles interesser og snakker godt sammen. Sidst på aftenen begyndte han at kysse mig. Det var mit første kys, og jeg var lidt rundt på gulvet.
Efter kysset sagde vi farvel, men jeg lovede at skrive en SMS til ham næste dag.
Mit problem er, at jeg ikke havde lyst til at se ham igen, fordi jeg ikke føler mig tiltrukket af ham på den måde. Jeg undgik at snakke med ham, men han skrev så senere til mig.
Som sagt snakker vi rigtig godt, og jeg nyder hans nærvær. Jeg har fortalt ham ligeud, at jeg kun vil være ven med ham, men det virker, som om han er ligeglad. Når vi er til fest sammen, har jeg svært ved at sige fra.
Vi har senere været i rimeligt intime situationer (han har overnattet med mig efter en fest). Jeg kan godt lide hans berøring, og han får mig til at føle mig tryg i hans tilstedeværelse. Vi snakker i telefon næsten hver dag, og jeg kan virkelig godt lide ham, jeg ved bare ikke, om jeg er interesseret i ham. Han er jomfru ligesom mig og snakker om, at han gerne vil have sex med mig.
Skal man være forelsket i en fyr, hvis man skal miste sin mødom? Eller er det lige meget? Jeg kan jo godt lide ham som person, og han respekterer mig fuldt ud. Hvad skal jeg gøre?
Anonym pige, 15 år

SVAR:
Kære anonyme pige på 15 år
JA, jeg synes som minimum, man skal være forelsket, hvis man skal give noget så vigtigt til en anden!
Fra barn til voksen
Jeg vil gerne tage dig med på et lille tankeeksperiment, for på den måde forhåbentlig at ændre dit syn på mødommen:
Lad os prøve at forestille os, at mødommen ikke er noget, der bare skal rives væk, overstås eller krydses af på din to-do-liste. Lad os prøve at tænke på den som noget, der får dig til at ændre dig fra barn til voksen, noget der ændrer situationen fra sjov til alvor og fra ligegyldighed til forpligtelse. Alle andre steder på din krop er der fri adgang, forstået på den måde, at det kan berøres uden efterfølgende effekt eller konsekvens. Der sker ikke den store ændring kropsligt ved at du bliver kysset, krammet eller nusset. Der sker selvfølgelig en masse ting følelsesmæssigt med dit hjerte. Du bliver påvirket, og du nyder det forhåbentlig.
Mødommen er en lille stopklods
Jeg tror, mødommen er en lille “stopklods”, som skal hjælpe os til at se samlejet som noget helt særligt. Den skal få os til at stoppe op og tænke: “Hov, er jeg klar til at gå fra barn til voksen? Er jeg klar til at gå fra sjov til alvor? Er jeg klar til at forpligte mig til et andet menneske?” Når vi ved at dele sex lukker et andet menneske ind og så tæt på, betyder det noget ganske særligt. Så har vi sagt: “JA, jeg vil give dig hele mig med krop og sjæl. Du må få lov til at komme helt ind til mig, og jeg må komme helt ind til dig. Vi er sammen, vi er par.” Det er trygt og det er godt at være så tæt og så afhængig af et andet menneske.
Der er store fordele ved at vente
Der er desværre nogle (mange), som ikke tillægger mødommen nogen særlig værdi, men ser det som noget, der bare skal overstås at få den væk. Det gør noget ved følelseslivet, når vi bliver ligeglade med os selv, når vi sætter vores egen værdi så lavt. Du kan læse en artikel her på siden, som hedder Jo tættere, jo bedre – med omtanke. Den handler om det særlige ved at “give” mødommen til en ganske særlig person og ikke bare én, der er flink.
Der er flere artikler og svar om det med mødommen her på siden og om, hvorfor vi synes, du skal vente. Læs fx dem her:
Værd at vente på
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Kan vi være "venner med fordele" uden at få følelser i klemme?
Sex kan skabe børn
Jeg synes, det er fint, at I hygger jer og har det sjovt sammen, men jeg håber, du vil komme til at tænke på mødommen som en særlig gave, du kan vælge at give til ham, som du virkelig vil glæde med denne gave, og som du vil forpligte dig med. Med det mener jeg, at I er i et fast og forpligtende forhold. Jeg håber også, at du vil vente så længe som muligt, da der også er andre ting, du skal være opmærksom på, når du begynder at have sex med en anden, fx risikoen for graviditet. Det er ikke ligegyldigt, om du pludselig står med en stor beslutning om at skulle beholde et barn. Det er et meget alvorligt spørgsmål, og det vil påvirke dit hjerte og dit liv generelt.
Jeg håber, du vil passe rigtig godt på dig selv, dit hjerte og din mødom.
Kærlig hilsen
Anja