Skal jeg sige, jeg er forelsket i ham?
Hey.
Jeg står i et dilemma og ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg er faldet for en af mine gode efterskolevenner. Han har en mistanke om, at jeg kan lide ham. Jeg ved ikke, om jeg skal fortælle ham det eller lade være og håbe på, at det hele går væk før eller siden. Jeg ved, at han tidligere på året har haft et godt øje til en anden.
Jeg er lidt bange for, hvis jeg siger det, at det vil gøre vores venskab lidt akavet. Men jeg tænker på det dag og nat og trænger bare til at komme ud med det og være ærlig over for ham.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 16 år

SVAR:
Kære K
Tak for dit brev.
Meget almindeligt
Mange teenagere oplever det dilemma, du beskriver. Det er naturligt, at et godt venskab mellem to af modsat køn kan udvikle sig til en forelskelse. Når forelskelsen er gensidig, vil det ofte være et godt udgangspunkt for et kæresteforhold. Sommetider sker det, at det kun er den ene part, der oplever følelsen af forelskelse.
Svært at være venner
Du skriver, din ven har en mistanke om, at du er forelsket i ham. Det er muligt, dine følelser for ham går væk på et tidspunkt. Jeg tror alligevel, at så længe han er din ven, og I tilbringer tid sammen, vil det være svært for dig. Hvis du virkelig ønsker, at forelskelsen i din ven skal gå over, må du lægge afstand til ham. Det vil han højst sandsynligt kunne mærke, og det er bedst at fortælle ham om årsagen.
Tal med ham om det
Jeg vil opfordre dig til at få talt med din ven. Fortæl ham, hvad du føler for ham og spørg ind til, hvad han føler for dig. Jeg ved, at det kræver mod, men det fylder meget i dine tanker. Som jeg læser dit brev, har du brug for en afklaring – også selv om du måske finder ud af, at dine følelser ikke er gengældt.
Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre i en situation, der ligner din:
Følelser for min allerbedste ven – skal jeg fortælle ham det?
Er jeg forelsket i min bedste ven?
Kan et venskab køre, hvis den ene bliver forelsket?
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker dig alt det bedste med venskabet og kærligheden.
Kærlig hilsen
Mette