Skal jeg give min kæreste den gave at gøre hende gravid?
Hej.
Jeg tænker meget over, om jeg skal give min kæreste den kæmpe gave, som jeg synes, det er, at gøre hende gravid. Men ved ikke helt, om det er det rigtige tidspunkt. Hun snakker af og til om det og siger, at jeg helst ikke skal snakke om det, da hun er lidt bange for, at det vil vække noget hormonelt i hende.
Jeg er 21 med fast job, og min kæreste er 26 og studerende. Hun har overvejet det hele med hendes uddannelse og SU-regler.
Hvad synes I??
Larsen, 21 år

SVAR:
Kære Larsen
Det er nogle meget personlige overvejelser, du deler med os, og en rigtig stor beslutning, du skal tage. Derfor vil jeg starte med at sige, at det selvfølgelig i sidste ende er jer, der må tage beslutningen sammen. Men selvfølgelig vil jeg gerne dele mine overvejelser med dig og din kæreste.
Parforhold
Jeg tror, grunden til dit spørgsmål er, at du ved, denne beslutning vil ændre dit liv! Det er en kæmpe stor omvæltning at blive forældre – både en stor gave og en stor opgave. Derfor er det rigtig godt at tænke lidt over det, inden du springer ud i det. Jeg tænker ikke så meget på økonomien i det (som jeg ser, du har styr på) men mere på jeres parforhold. Det skal nemlig danne grundlag for et lille menneskes tryghed, hvis I vælger at få et barn sammen. Derfor vil jeg opfordre dig til at tænke over jeres forhold. Du kan spørge dig selv, om du synes, jeres forhold er stærkt. Arbejder I godt sammen? Elsker du din kæreste? Hvordan klarer I uoverensstemmelser? osv.
Ægteskab
Et barn vil binde jer sammen resten af jeres liv. Derfor er det godt at finde ud af, om du ønsker at være sammen med din kæreste så lang tid. Jeg ved, det lyder som en anden endnu større beslutning, jeg smider på banen, når jeg skriver, at jeg synes, du skal overveje, om I vil giftes, inden I beslutter jer for at få et barn sammen. Men det er mange overvejelser værd. Jeres parforhold skal være stærkt, I skal kunne stole på hinanden. Og ægteskab er det ultimative ”ja” til hinanden. Det er forpligtelser og ansvar men også tryghed og en perfekt base for at få børn.
Her på Adam&Eva går vi meget op i trygge parforhold og tryg sex. Jeg vil opfordre dig til at læse nogle artikler, som jeg har fundet frem til dig:
Den eneste ene
Kærlighed og forelskelse
Vil du være far?
Til slut vil jeg sige, at selvfølgelig er det en kæmpe gave, du overvejer at give til din kæreste. Men det skal ikke kun være noget, hun ønsker – mærk efter om du har en inderlig trang til at blive far og se din kæreste blive mor. I bliver nødt til at snakke om det sammen og tage en beslutning, det må ikke bare være en gave til hende.
Jeg ved ikke, hvad hun mener, når hun siger, at hun er bange for, at der bliver vækket noget hormonelt i hende. Måske er hun bange for, at du ikke ønsker et barn, og hun dermed vil blive såret? I alle tilfælde er det vigtigste, at I får snakket om det sammen. Desuden kan jeg opfordre jer til at bede til Gud, han har i Bibelen lovet at lytte, når vi beder. Desuden kan I evt. snakke med en præst om alt det her med ægteskab, parforhold og familiestiftelse.
Jeg håber, svaret kan hjælpe dig videre i dine overvejelser – held og lykke med det!
Venlig hilsen
Anna