Skal jeg blive omskåret, da min forhud ikke kan trækkes tilbage?

Vis spørgsmål

Jeg har et problem, som jeg opdagede, da jeg var ca. 12 år. Jeg opdagede, jeg ikke var som de andre drenge, der kunne trække deres forhud tilbage.

Det går mig virkelig på nerverne og tænker rigtig meget på det. Min forhud kan ikke trækkes tilbage i hverken slap eller stiv tilstand, hvilket bekymrer mig lidt. Jeg har overvejet at blive omskåret, men er bare bange for, at jeg kommer til at fortryde det. Jeg har ikke mistet min mødom endnu og er bange for, hvad pigen siger til det, når hun ser det.

Jeg har snakket lidt med min far, men han ser det ikke som et stort problem, som jeg gør det.

Jeg håber, I kan hjælpe mig, og jeg siger tak på forhånd.

M, 14 år

SVAR:

Hej M

Om at tale med sine forældre

Dejligt, at du kommer med dit spørgsmål her til AdamogEva.dk, når det ikke helt lykkedes for dig at tale færdig med dig far om det. Jeg tror desværre, at mange forældre glemmer at høre ordentligt efter, når deres børn spørger om noget. Måske ved din far ikke helt, hvad han skal sige. Måske tænker han ikke over, hvor meget det fylder for dig, eller måske har han ikke helt opdaget, at du ikke længere er hans lille dreng. Der er helt sikkert andre end dig, der har oplevet noget lignende med deres forældre.

Bliv undersøgt af en læge

I forhold til dine overvejelser om din forhud synes jeg, du skal lade dig undersøge af en læge. Han eller hun kan se, om din forhud er så snæver, at det vil være bedst for dig at blive opereret. Måske er det ikke nødvendigt, og så kan du bruge din tid på at vænne dig til den tanke, at du måske ser lidt anderledes ud end de andre drenge.

Det er aldrig rart at skille sig ud, men vi er skabt forskellige, og de kommende år vil du opleve, at du og kammeraterne kommer til at udvikle jer forskelligt og med forskellig hastighed. Det er noget, alle må deale med i teenageårene. I skal jo blive ligeså forskellige, som de mænd du kender er forskellige.

Seksuel debut

Jeg er meget glad for at høre, at du stadig er jomfru! Den dag, du vælger at indlede et seksuelt forhold til en pige, åbner du op for det inderste og mest dyrebare, du – og hun – har. Vi bliver hele tiden bombarderet med, at sex er den bedste – måske eneste – måde at vise kærlighed på, men se i stedet for din seksualitet som en gave, som du skal passe rigtig godt på, og som du kun vil give til den eneste ene. Der er tusindvis af andre måder at være sammen på, ha’ det sjovt på og lære hinanden at kende på. Måske er et godt og nært venskab/forhold bedre end at give ud af din kostbare gave? Det er dig, der bestemmer.

Hvis du vil vide mere om, hvad vi tænker om seksuel debut og sex generelt her på AdamogEva.dk, vil jeg anbefale dig at læse artikler og svar i temaet Teenager og sex.

Jeg håber, du finder en løsning på dit problem, og at du får en rigtig god snak med din far. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Venlige hilsner
Helle Gottenborg Olesen