Seksuelt misbrugt som barn – kan det være årsag til mine pædofile følelser?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en ung fyr på 26, og jeg har et spørgsmål, som jeg gerne vil have svar på, hvis jeg kan få det.

Er det tegn på, at jeg er det, man kalder pædofil, når jeg tænder på helt unge piger? Når jeg onanerer, tænker jeg på, det er helt unge piger under 15. Kan det være, fordi jeg har haft et samleje med en 14-årig pige, at jeg tænker på det? Og er det tegn på, at jeg har brug for hjælp, da jeg somme tider tænker på sex med piger eller drenge, som jeg ser, og hvor jeg lige pludselig tænker på at have sex med dem.

Er det normalt, og kan det skyldes, at jeg har været udsat for seksuelt misbrug som barn?

Håber, at jeg kan få et svar.

Mvh M, 26 år

SVAR:

Kære M

Tak for det mod, du viser ved at kontakte AdamogEva.dk. Jeg vil forsøge at svare dig bedst muligt.

Opsøg hjælp

Allerførst vil jeg understrege, at det er vigtigt, du får hjælp til den problematik, du beskriver. Dels er det strafbart at have sex med et barn, og dels er konsekvensen ved et overgreb vidtgående, både for den, der krænker og for barnet, der bliver krænket.

Jeg skriver med vilje barn, da man hverken ifølge loven eller i min optik er i stand til fuldt at passe på sine grænser, når man er under 15 år. Et seksuelt forhold kræver, at man er ligestillet, og det hverken kan eller skal du lede efter hos en mindreårig.

Viden om pædofili

Der er meget, man ikke ved om pædofili, men det man ved er, at der ofte går flere år i processen fra tanke til handling. Man ved også, at hvis man selv er seksuelt krænket eller vokset op i et hjem med vold, er der større risiko for at udvikle en krænkende adfærd, fordi ens egne grænser er blevet overskredet.

Pædofili handler sjældent om sex men om muligheden for kontrol og magt over et andet menneske. Hvis man får hjælp i tide ved en dygtig psykolog/terapeut, ved man også, det er muligt at komme impulserne til livs.

Når man bliver seksuelt tiltrukket af børn, som du beskriver, handler det ofte om et brudt selvbillede eller en dybtliggende vrede, hvor man ved krænkelsen ubevidst kan påføre andre ens egen smerte og oplevelsen af manglende respekt for ens egne grænser. Jeg ved ikke, om du kan genkende dig selv i noget af det?

Der er en grund til dine tanker

Jeg skriver alt dette, for det er så vigtigt for mig at sige, at der findes en grund til, at du har de følelser og tanker, du beskriver, og denne grund må du tage hånd om, så du ikke volder skade på dig selv eller andre.

Jeg tror på Gud, og jeg tror, han har skabt dig, set dig, elsket dig og ønsker dig et bedre liv. Et liv hvor du kan udfolde det potentiale, Han har givet dig. Ved at bringe alle dine tanker og følelser frem i lyset, har du en mulighed for at gøre noget ved din problematik og ændre det fremadrettet.

Jeg ved ikke, om du har modtaget noget hjælp i forhold til det seksuelle misbrug, du var udsat for som barn. Ellers er det enormt vigtigt, at du også får talt det på plads. At blive seksuelt krænket har vidtrækkende konsekvenser og påvirker både dit selvbillede, selvværd, dine relationer og din seksualitet.

Har man været udsat for seksuelle krænkelser, kan man få gratis psykologtimer ved en henvisning fra egen læge. Du kan også få hjælp hos Foreningen Agape eller KRIS (Kristen terapi og Rådgivning for Incestofre og Seksuelt misbrugte.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Kærlig hilsen
Dorthe Sandvad