Sagde en sårende sandhed - hvordan kommer vi videre?
Jeg har såret en pige med at give hende sandheden fra hendes eks-kæreste ... Hun er rigtig nede over det og siger, det min skyld, og at jeg er en dum idiot. Det eneste var, at jeg prøvede at hjælpe hende; men nu siger hun så, at jeg er dum og skulle aldrig have nævnt hendes navn. Jeg prøvede kun at hjælpe hvad skal jeg gøre?
vh Rasmus

SVAR:
Kære Rasmus
Tak for dit spørgsmål.
Lyt til hinanden
Som altid, når man har såret et andet menneske uden at ville det, må man først prøve at sætte sig ind i den andens situation: Hvordan kan det være hun blev så såret over det, jeg sagde? Sagde jeg det på en klodset måde? Passer det måske slet ikke, det jeg sagde om hende? På den måde bliver du mere i stand til at lytte til, hvad hun siger, når du snakker med hende om det. For det er det næste, du skal tage initiativ til: At få snakket ud, hvor I lytter til hinanden og spørger i stedet for at mene ting om hinanden.
Forhold dig til det du selv ved
Overvej også dette: Det kunne jo også være, at den sandhed du har hørt, har flere sider. Det kommer fra hendes eks, og det kan godt betyde, at de ikke har haft samme opfattelse, for på en eller anden måde er de kørt skævt af hinanden. Der var jo en grund til, at de slog op. Måske lukker hun netop af, fordi det kommer fra hendes eks. Prøv i stedet at lære hende at kende, som hun gerne vil kendes, og ikke lade andres tanker om hende farve din opfattelse af hende.
Det er altid bedst at tage udgangspunkt i dig selv ,og hvordan du oplever hende. Lad være med at dække dig selv ind under at ”der er også andre som synes det…” (f.eks. hendes eks…)
Hvis du ønsker at have et godt forhold til hende og en god kommunikation, så skal du vise hende, at for dig tæller det, som I har sammen - og ikke hvad andre har sagt og ment.
Held og lykke med det.
Benjamin