Påvirker en spiseforstyrrelse min sluthøjde?
Hej Brevkasse
Jeg har haft anoreksi i 2 år og derfor er jeg ikke blevet særlig høj. Jeg er 158 cm og baseret på mine forældres højde burde jeg være blevet omkring +165cm. Jeg har ikke fået min menstruation endnu. Jeg vil gerne spørge om det er muligt for mig at blive højere både naturligt og ikke naturligt?
Hilsen M, 15 år

SVAR:
Hej M.
Tak for dit spørgsmål. Jeg er ked af at høre, at du har kæmpet med anoreksi, det er en svær sygdom. Det lyder heldigvis til at du ikke har anoreksi længere.
Anoreksi
Når kroppen ved anoreksi ikke får tilstrækkelig næring og ofte er undervægtig, sættes en masse processer på pause. Kroppen prioriterer den sparsomme energi på det livsvigtige. Det er derfor, at det ofte påvirker vækst- og kønshormonerne, der simpelthen nedjusteres og dermed mindskes væksten og menstruationscyklussen udebliver.
Når kroppen igen får tilstrækkelig energi i form af mad, vil disse processer blive genoptaget.
Sluthøjden
Vi vokser i højden fra barn med en vækstspurt i puberteten, hvor vækstzonerne i knoglerne lukker.
Da du endnu ikke har haft din første menstruation, er du formentlig stadig i denne vækstfase og kan potentielt vokse mere endnu.
Det er svært at sige, om anoreksien vil have betydning for din endelige sluthøjde.
Man kan udregne den teoretiske sluthøjde ved ens forældres højde. Jeg gætter på det er det  du selv har gjort, med denne formel: Pige: (fars højde- 13 cm) + mors højde)/ 2 ­ +/-8,5 cm
Der er stor usikkerhed på sådan en teoretisk sluthøjde, da der er mange faktorer som påvirker væksten. Som formlen viser, er det et interval på 17 cm, og du vil sandsynligvis ligge indenfor intervallet.
Giv kroppen byggestene
For at vokse, har kroppen brug for energi. Derfor der det vigtigste, du kan gøre, at sørge for at spise nok og holde dig normalvægtig. Du kan med fordel fokusere på at få rigeligt med kalk til knoglerne, ex mælk, yoghurt/skyr og ost. Jeg ved ikke om det er nemmere sagt end gjort, når du har kæmpet med anoreksi.
Derfor vil jeg anbefale dig at hjælp til at holde vægten og evt. arbejde med dine tanker omkring spisning. Det kan ex være vejninger hos din læge og/eller psykologsamtaler, afhængig af hvad du har været igennem indtil nu. Nok mad til kroppen, er det eneste du kan gøre. Der er ingen ikke naturlige måder, du kan øge din højde.
Slut fred med din højde
Mit bedste råd til dig vil være, at forsøge at slutte fred med din højde som den er. Måske kommer du til at vokse endnu mere, måske er du tæt på din sluthøjde.
Uanset hvad, så er der ikke noget, du kan påvirke med udover madindtag.
Vi er alle skabt forskellige, store og små, og jeg er overbevist om, at Gud har skabt os præcis som vi skal være.
Jeg håber, dettte svar var en hjælp. Du kan læse mere her:
adamogeva.dk/svar/kan-anoreksi-goere-at-jeg-ikke-bliver-hoejere-end-nu
adamogeva.dk/ordbogsopslag/hoejde
adamogeva.dk/artikel/du-er-smuk-som-du-er
Venlig hilsen Signe