Hvorfor kommer der en lille dråbe blod, når jeg tørrer mig?

Vis spørgsmål

Jeg havde min menstruation for to ugers tid siden, men nu har jeg 3-4 gange oplevet en dråbe blod, efter jeg har tørret mig. Det er kun en enkelt gang, og så går der nogle dage, og det er sket igen.

Hvad kan det være? Jeg tror ikke, der er nogen rifter, da jeg ikke aner, hvad de skulle være kommet af.

S, 24 år

SVAR:

Kære S

Mange tak for dit spørgsmål.

Pletblødning – vær opmærksom

Regelmæssig menstruation er et sundhedstegn, så derfor er det naturligt, du undrer dig, når den ændrer sig. Helt overordnet er pletblødning en normal og hyppig ting. Dog kan der være et par ting, man skal være opmærksom på:

  • Ændring i menstruationscyklus kan være tegn på stofskiftesygdom eller ændring i hormonet prolaktin. Begge ting kan afgøres med en almindelig blodprøve.
  • Pletblødning er også en hyppig bivirkning ved både hormonspiral og minipiller. Hvis du bruger en af de præventionsformer, kan det være forklaringen. Det er helt ufarligt.
  • Pletblødning kan komme i forbindelse med graviditet, så hvis du er seksuelt aktiv, kan det være fint at tage en graviditetstest.

Blødning og samleje

Pletblødning må ikke komme i forbindelse med samleje – det hedder kontaktblødning på fagsprog. Det kan være et symptom på livmoderhalskræft og skal undersøges hos en gynækolog. Hvis du oplever det, skal du gå til din læge snarest muligt.

Hvad du kan gøre

Hvis det bare er nogle enkelte gange, du har oplevet pletblødning, ville jeg selv se det an. Jeg vil anbefale dig at registrere din blødning. Der findes forskellige apps til det – jeg har god erfaring med Clue.

Hvis det fortsætter i et par måneder, vil jeg anbefale dig at søge læge for at få taget en blodprøve og blive undersøgt.

Jeg håber, svaret har hjulpet dig lidt på vej.

Venlig hilsen
Lisbet Due