Min eks har nedbrudt mit selvværd – hvordan får jeg det tilbage?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Min kæreste og jeg og valgte for en månedstid siden at gøre det forbi efter en svær tid som par. Der var stor afstand imellem os, og vi så hinanden sjældent.

Mit problem er nu, at jeg bandt alt mit selvværd op på ham. Hvad han syntes om mig, var det der talte. Han kunne godt være ret hård imod mig og lagde intet i mellem, hvis der var noget ved mig, han var utilfreds med. Alt fra uddannelsesvalg til min krop og personlighed kommenterede han på.

Før vi fandt sammen, var vi sindssygt gode venner, og jeg hvilede i mig selv. Jeg har aldrig rigtig døjet med et dårligt selvbillede. Men mit selvværd blev totalt nedbrudt af at være sammen med ham, og det var også min hovedgrund til, at jeg valgte, det var en god ide at slå op, selvom jeg stadig har følelser i klemme.

Efter det er slut, har jeg utrolig svært ved at løsrive mig. Selvom vi ikke er sammen mere, føler jeg stadig, han har magten over mit selvbillede. Jeg skriver fx stadig til ham i håb om at få en form for bekræftelse, men det hjælper jo ikke noget. Tværtimod.

Så mit spørgsmål er: Hvad kan jeg gøre for en gang for alle at få løsrevet mig fra min eks og nå tilbage til, at jeg ikke skal være noget i kraft af andre?

Jeg synes, det er utroligt svært at skulle skære ham ud af mit liv, da han ikke bare er en eks men også en bedste ven.

Mvh. den forvirrede 18-årige pige

SVAR:

Hej med dig!

Tak for dit lange, triste brev, der på mange måder viser, hvordan andre mennesker – selv dem vi holder allermest af – nogle gange kan være rigtig dårlige for os.

Dit selvværd

Du har allerede opdaget, at din dårlige selvværdsfølelse primært er noget, der kommer fra din tidligere kæreste. Sådan havde du det jo ikke, før I mødte hinanden!

Når man er tæt sammen med andre mennesker, vil de have indflydelse i vores liv. Især hvis vi elsker dem og gerne vil være glade sammen med dem. Men når du skriver, at dit selvværd er bundet op på ham, lyder det, som om du selv har opdaget, at det vist ikke er helt sundt. Men at det mere er en form for følelsesmæssig afhængighed. Det kan du læse mere om i artiklen Følelsesmæssig manipulation: Sådan opdager og undgår du det.

Måske personlighedsforstyrrelse

Prøv, om du kan huske noget af det konkrete, han har sagt til dig. Læg så mærke til om det, han har bebrejdet dig, i virkeligheden er side af ham selv, han ikke bryder sig om.

Når jeg læser dit brev, kan jeg ikke lade være med at tænke på, om din kæreste måske har en narcissistisk personlighedsforstyrrelse. Det kan man nemlig ofte se på de mennesker, de er sammen med. Du kan læse mere om narcissister i artiklen 21 tegn på, du lever sammen med en narcissist.

Når du føler, at du er blevet helt afhængig af hans anerkendelse, er det i virkeligheden, fordi han har brug for, at det er sådan. Når han så afviser dig, er det fordi han alligevel ikke helt kan lide, det er sådan. Dette er selvfølgelig ikke noget, han er bevidst om, men nogle handlemønstre som kan være yderst smertefulde at erkende.

Vigtigt med en god pause

Men hvad skal du så gøre? Du skal nok se lidt på ham som en dårlig vane. Måske kan han blive din ven, hvis han tager ansvar for at udvikle sit følelsesliv. Men lige nu har du brug for afstand og for at omgås med mennesker, der giver dig god energi!

Det kan også være en god ide at tale med en psykolog, som kan hjælpe dig med at komme tilbage til virkeligheden: At du er et dejligt menneske, der har en masse at byde på, men som har været super uheldig i valg af partner. Hvis du ikke selv kender nogen, du kan tale med, kan du se en liste over, hvem vi anbefaler. Måske er der en i nærheden af dig.

Måske kan du også få noget ud af at læse vores artikler Psykopatiske kærester og Når fortiden gør ondt.

Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!

Tove