Menstruation i 2 år og sidste år uregelmæssigt - er der noget galt?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er en pige på 16 år. Jeg fik min menstruation for 2 år siden om en måned. Mit problem er, at den har været uregelmæssig i et år nu. Jeg havde den sidste sommer i juli, i den uge jeg skulle have haft den, efter det fik jeg først der i september-oktober, og efter det i februar, ellers har jeg ikke haft den siden. Og før det var den så regelmæssig, som den kunne være.

Så er der noget galt med mig, er det farligt på nogen måder? Er et lægebesøg nødvendigt, jeg synes ærlig talt, det er ubehageligt at snakke om sådan noget foran lægen, især hvis det er en mandlig læge.

Bella, 16 år

SVAR:

Kære Bella

Mange piger oplever, at deres menstruation er uregelmæssig i det første års tid. Det er helt naturligt.

Du skriver, at du har haft din menstruation i to år. Hvis den det første år var regelmæssig og siden er blevet uregelmæssig, er det en god ide at snakke med din læge. Der kan være mange årsager til at menstruationen bliver uregelmæssig. I de fleste tilfælde er det uden betydning. Elite idræt, psykisk pres og spiseforstyrrelser kan påvirke kroppens hormoner og hindre menstruation. Det samme kan sygdom i stofskiftet. Nogle piger får cyster på æggestokkene. Det kan være en del af den sygdom, der hedder PCOS. Ved PCOS har pigen sjældent ægløsning og menstruation, forhøjet niveau af mandlige kønshormoner i blodet og mange cyster på æggestokkene. Det er ufarligt, men kan give problemer den dag, pigen ønsker at blive gravid.

Endelig kan udebleven menstruation hos seksuelt aktive piger skyldes graviditet. Jeg synes, du skal bestille en tid ved din læge. De fleste mandlige læger er også gode til at forholde sig til unge pigers problemer, og det vil sikkert ikke føles så ubehageligt, som du forestiller dig.

Kærlig hilsen Signe