Får kun noget brunt istedet for mens - hvad kan det skyldes?

Vis spørgsmål

Jeg er en pige på 15 år. Jeg har haft menstruation i 4 år nu, men her på det sidste er jeg begyndt ikke at få menstruation, men i stedet får jeg noget brunt regelmæssigt hver måned.

Jeg er 172 cm, og vejer 58 kg.

Hvad kan det skyldes?

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen A.

SVAR:

Kære A

Menstruation kan blive uregelmæssig (både i tid og mængde) af mange forskellige grunde. Ofte kan det fx skyldes et større vægttab, overdreven motion, stress eller andre psykiske påvirkninger. Endelig kan det skyldes en hormonforstyrrelse, ”polycystisk ovarie syndrom”, som ikke er en farlig sygdom, men en tilstand der giver uregelmæssige menstruationer og vanskeliggør graviditet.

Jeg synes, du skal gå til lægen og få det undersøgt.

Mvh Mette