Meget lang cyklus og meget udflåd – er det derfor, jeg ikke bliver gravid?
Jeg skriver til dig, da min kæreste og jeg forsøger at blive gravide, men som for så mange andre går det bare ikke lige så nemt, som man havde håbet på.
Sagen er den, at jeg for 1 år siden fik fjernet min hormonspiral, og min menstruation fortsatte derefter som vanlig med en cyklus på ca. 46 dage. I november fandt jeg ud af, at jeg var gravid, men havde en spontan abort få dage efter og var ca. 6 uger henne, hvor jeg blødte i fire dage. Derfra gik der et par uger, og så begyndte jeg at bløde igen i fire dage.
I næsten tre måneder er der så ingenting, men derefter får jeg brunt udflåd, som varer fem dage. Et par dage efter har kæresten og jeg sex, men jeg opdager efterfølgende, at jeg har blødt lidt, men det stopper hurtigt igen. Yderligere et par dage efter det kommer der brunt udflåd igen, som varer i næsten 14 dage ... I den sidste uge med brunt udflåd havde jeg også lidt jag/stikkende fornemmelse i underlivet ind i mellem og lidt ømme bryster. Jeg har taget graviditetstests, som viser negative ...
Har du nogen idé om, hvad der sker, siden min krop reagerer sådan, da den aldrig har gjort det før?
Kvinde, 26 år

SVAR:
Hej
Jeg er ked af at høre, at det ikke er lykkes dig at blive gravid. Som du skriver, er det en problematik, som mange oplever. Det er normalt, at det tager kroppen lidt tid at blive “normaliseret” efter brug af prævention som spiral eller p-piller.
Gå til din læge
Jeg synes, tiden er kommet til, at du skal søge læge – af to grunde:
1. Din normale cyklus er meget lang, og de seneste måneder har den varieret i længde; det kan tyde på, at du ikke har ægløsning hver måned.
2. Din kæreste og du har forsøgt at blive gravide gennem ét år, og hvis I sammen med din læge synes, det er relevant, kan I blive henvist til fertilitetsbehandling.
I gennemsnit bliver halvdelen af de par, som ikke er gravide efter ét år, gravide efter to år – men det er ikke til at vide, om det også gælder jer.
Du kan læse mere i vores artikler Sådan bliver du gravid og Når det ikke lykkes at blive gravid
Håber, det lykkes for jer.
Mvh. Marie