Mand og behov versus kvinde og lyst
Hej AdamogEva.dk
Jeg har et spørgsmål som jeg føler er både dumt og pinligt. Jeg ved ikke hvem jeg skal plage med dette spørgsmål, så nu skriver jeg altså her. Jeg er bange for at nogen skal tage mit spørgsmål som en fornærmelse....
Men her kommer spørgsmålet altså: "Hvad er det for noget med at mænd har brug for sex?" Jeg har på en eller anden måde et problem med udtalelsen, at "mænd har brug for sex". Grunden til dette er at det i mit hoved insinuerer at han så har ret til at synde på dette område, altså være utro f.eks. hvis hans kone ikke lige kan give ham hvad han synes han skal have, eller måske endda gå hen og misbruge nogen. Og hvad sker der så egentlig, hvis en mand ikke får sex i længere tid.
Det gør altså lidt ondt med dette spørgsmål. Måske er det bare mig, der er kvinde og ikke forstår det.
Men hvis jeg var gift, vil jeg jo gerne have sex med min mand fordi jeg elsker ham og ikke fordi det er noget jeg ellers så ... Altså jeg vil gerne have sex frivilligt og ikke sex præget af tvang.
Ja, jeg ved godt, det lyder dumt og det er heller ikke min mening at træde nogen personligt over tæerne, men jeg har altså bare brug for lidt hjælp til det her.
Og så en anden ting er at jeg også har problemer med hormonerne, hvilket kan resultere i smerter under samleje. Jeg har aldrig prøvet, så jeg kan jo ikke vide, men risikoen for smerter er der. Nu står jeg ikke umiddelbart og skal giftes, men det bekymrer mig alligevel. Hvad nu hvis jeg bliver gift og så ikke kan klare at have sex, føler han så at han har købt katten i sækken? Kan jeg overhovedet være bekendt at gifte mig, hvis jeg ikke er sikker på, at jeg "fungerer"?
Vh Kvinde, 27 år

SVAR:
Kære 27-årige
Tak for dit spørgsmål. Jeg er glad for, at du er frimodig at stille spørgsmål, som du tænker er pinlige.
Forskellige behov som kvinde og mand
Det er helt i orden, at du som kvinde ikke forstår det behov, som mange mænd oplever. Hvordan skulle vi som kvinder kunne mærke det samme? Der er noget fysiologisk/hormonelt som gør, at mænd mærker behovet for sex kraftigere end kvinder. Sådan er vi bare indrettet. Men det giver på ingen måde en "fribillet" til utroskab eller i yderste konsekvens misbrug. Hormonerne overtager ikke manden, så han ikke ved, hvad han foretager sig.
Det optimale er dialog i et ægteskab
I et ægteskab vil der typisk være forskellighed i forhold til sexlyst. Både fordi det er mand/kvinde, men også bare fordi vi som mennesker er forskellige. Faktisk er der mange ægtepar, der har problemer og udfordringer med hensyn til sex. Du beskriver en bekymring for, om du vil være nødt til at have sex under tvang og ikke af lyst. Sådan skal det naturligvis ikke være, og på trods af det er der desværre mange kvinder der oplever det. Mit råd vil være, at man som ægtepar deltager i ægteskabskurser (fx Godt begyndt, Ægteskabsdialog, Pitstop for par, mv). Der er megen erfaring og rådgivning at hente der. Det kunne også være at finde en sexolog. Der findes fornuftige (også kristne) sexologer, som kan give vejledning.
Hormonelt betingede smerter
Det er helt forståeligt, at det bekymrer dig, om du "fungerer normalt", som man typisk forventer at fungere i et ægteskab. Men jeg vil huske dig på, at du først bruger tid på at lære din kommende ægtemand at kende - og han skal lære dig at kende! Der vil være god tid til at tale om dine bekymringer, og han får viden om dig og I kan sammen finde frem til hvad I vil gøre, for at få et godt samliv. Hvis dine hormonelt betingede smerter ikke er udredt, så vil jeg anbefale dig at kontakte din egen læge. Måske er der en lægefaglig løsning? En gynækolog kan komme på tale, en fysioterapeut, med speciale i det kvindelige underliv eller igen en sexolog. De nævnte specialister findes i de fleste regioner, som din praktiserende læge kan henvise dig til.
Langt de fleste ægtepar oplever udfordringer. Det vigtige er at få talt om det på en god og konstruktiv måde. Og lad være med at forvente, at alt bare skal lykkes i et ægteskab, Det vil være utopi, og kun give skuffelser.
Og selvfølgelig kan du være bekendt at gifte dig! Du er ikke den eneste i verden med hormonelle problemer eller smerter ved samleje. Det er noget du finder en løsning på SAMMEN med din ægtemand. Ægteskabet skal være en fælles opgave. Du må aldrig tro, at du alene skal stilles til ansvar for, om det går godt eller dårligt.
Tro på at der findes en vej
Jeg tror, at du nok skal få det til at lykkes med den mand du kommer til at elske, fordi han også vil det bedste for dig. Og lad ikke de hormonelle udfordringer stå i vejen for hvem du er. Jeg ønsker dig det bedste.
Mvh Karen