Knude, lugt, udflåd og kløe – har jeg kræft i kønslæberne?
Hej med jer
Jeg er en 24-årig kvinde, der er enormt nervøs for, om jeg har kræft i de ydre kønsorganer. Jeg kan mærke en lidt aflang lignende knude øverst i venstre side under skamlæben, og samtidig er venstre skamlæbe øm og en anelse hævet. Jeg er rød i skeden og har ildelugtende udflåd, men det har jeg døjet med rigtig længe, hvor lægen bare sagde, at jeg skulle vaske mig en gang om dagen og smøre med zinksalve for at holde det nede. Det går ok, men det svier stadig af og til, og lugten er der stadig. Det har som sagt været længe nu, og jeg har bare forsøgt at holde det nede med intimsæbe, zinksalve, vask osv. Men det svier stadig i perioder, og rødmen og lugten forsvinder ikke.
Derfor er jeg nu virkelig nervøs over, om der er en større sammenhæng med det hele? Jeg er jomfru og er derfor rædselsslagen for at blive undersøgt dernede ...
Mvh. R, 24 år

SVAR:
Hej R
Tak for dit spørgsmål til os – og tak, fordi du tør fortælle om din bekymring. Det er så meget bedre end at gå med det selv. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Gener fra underlivet
Jeg kan læse, at du både kan mærke, se og lugte noget anderledes fra dine kønslæber og omkring skeden. Det lyder ikke rart, og det er helt forståeligt, at det giver dig en masse tanker om, hvad der sker dernede.
Da jeg ikke har set dig, er det er selvfølgelig rigtig svært for mig at give dig et endeligt svar på, om generne hænger sammen og har én bagvedliggende forklaring, eller om der er flere årsager til dine symptomer. Der kan være mange ting på spil – helt fra at der ikke er noget unormalt, til at du kan have en infektion i skeden eller i en betændt kirtel ved kønslæberne.
Til tider kan en kvindes bakteriesammensætning i skeden ændre sig, primært på grund af hormonelle, naturlige svingninger i kroppen. Det kan give ubalance og tillade, at der gror svamp eller bakterier frem, som kan give ildelugtende udflåd og/eller svie og kløe omkring skeden og kønslæberne.
Den rødme og hævelse samt knuden, du mærker, kan også være en hævet kirtel omkring kønslæberne, som nogle gange stopper til og bliver betændt. Det kaldes bartholinitis.
Vulvakræft
Du skriver, at du er bekymret for, om du kan have kræft i kønslæberne. Det er der meget lille risiko for, fordi du er så ung. De fleste tilfælde af vulvakræft findes hos kvinder omkring 60-65 år.
Jeg vil ud fra din beskrivelse ikke mistænke, at du har kræft i kønslæberne.
Hvad kan du gøre?
Jeg vil virkelig anbefale dig at gå til din læge med disse gener. Det bliver svært for dig at få svar på, hvad der ligger bag dine symptomer på en anden måde. Lægen kan se, om der skulle være noget anderledes ved skeden og kønslæberne og fx pode dig med en vatpind for at se, om du har en infektion med svamp eller bakterier. Det kan give dig svar på, hvad der foregår, og om det er noget, du kan gøre noget ved. Lægen vil forhåbentlig også give dig ro i sindet i forhold til din mistanke om kræft.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at du kan være nervøs for at blive undersøgt gynækologisk. Det kan føles enormt grænseoverskridende – specielt den første gang. Som læge undersøger jeg næsten dagligt kvinders underliv, og der er aldrig nogen, der synes, det bare er det fedeste.
Men jeg vil gerne understrege, at praktiserende læger er vant til at undersøge pigers og kvinders kønsdele og har også haft flere forbi, som første gang skal have lavet en gynækologisk undersøgelse. Derfor vil lægen formentlig også være god til at tage hensyn og respektere, hvis du undervejs stopper undersøgelsen af den ene eller den anden årsag. Jeg plejer i hvert fald at sige, at kvinden til hver en tid må bede om en pause eller at stoppe helt og endelig sige til, hvis der er noget, som føles ubehageligt. Lægen er ikke ude på, at det skal gøre ondt eller være en dårlig oplevelse. Det er en god ide at fortælle lægen, at det er første gang, og at du er jomfru.
Jeg håber, du har fået lidt hjælp af mit svar. Du er altid velkommen til at skrive igen. Og så håber jeg, at du kommer til lægen og får svar på dine spørgsmål, så det ikke længere fylder så meget for dig.
De bedste hilsner
Amalie