Kan man bløde for lidt ved menstruationen?

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva

Jeg er 22 og fik min menstruation for efterhånden en del år siden. Jeg har været igennem en spiseforstyrrelse, hvor min menstruation stoppede i nogle år. Den er nu kommet igen og er regelmæssig. Har haft den i ca. fem måneder nu.

Men jeg bløder ikke ret mange dage. Det begynder allerede at stoppe på dag 3 max dag 4, hvor den er meget svag; et trusseindlæg ville være nok. De første dage vil jeg mene, den er helt normal. Når jeg husker tilbage til før, min menstruation stoppede, var det også få dage, og derfor tror jeg ikke, det ændrer sig.

Men det fik mig til at tænke på, om man kan bløde for lidt? Ved godt, der kan være mange ting, der kan ændre ens menstruation, men siden det har været sådan lige så længe jeg kan huske, tror jeg ikke, der er nogen psykisk grund som fx stress. Har heller aldrig haft sex, så altså kort sagt: Kan man man bløde for lidt? Er det “normalt”, at man har en ganske almindelig blødning kun i 2-3 dage?

Kh A. Håber, I kan hjælpe

SVAR:

Hej A

Tak for dit gode spørgsmål til os. Og hvor er det godt at høre, at du er på den anden side af en spiseforstyrrelse. Sejt gået. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.

Kan man bløde for lidt?

Det er helt normalt at bløde mellem tre og syv dage i træk, når en kvinde får menstruation. Ligesom kvinders kroppe er forskellige på mange andre måder, varierer det også fra kvinde til kvinde, hvor meget vi bløder, og hvor mange dage menstruationen strækker sig over. Men det, du beskriver, lyder helt normalt. Du kan evt. læse mere om menstruation på sundhed.dk

Sund og rask krop

Som du selv pointerer, lyder det, som om din krop har fundet tilbage til noget, der minder om din gamle menstruationscyklus. Det er helt normalt at bløde mest de første par dage og næsten ingenting de sidste par dage eller den sidste dag. Det har ingen betydning for, om du har ægløsning og kan blive gravid i fremtiden.

Og det er et meget sikkert sundhedstegn, at menstruationscyklussen er regelmæssig. Med din historie med spiseforstyrrelse er det meget flot, at din krop nu viser tydeligt tegn på, at den er ved at være sund og rask. Jeg ville derfor være ganske rolig, hvis jeg var dig, og glæde mig over min sunde menstruationscyklus.

Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål. Du er altid meget velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner
Amalie