Kan kraftig blødning skyldes skift af P-pille mærke eller stress?

Vis spørgsmål

Hejsa.

Jeg er en pige på 21, der har nogle spørgsmål.

Står i den situation, at mit vante mærke med p-piller er udgået, så jeg nu har fået et andet mærke.

Men sagen er den, at jeg nu ca. 8 dage inde i min pakke begyndte at bløde og bløder stadig og synes, det er blevet ret kraftigt. Næsten kraftigere end når jeg har mens.

Det skal desuden måske tilføjes, at jeg lige har haft nogle stressede dage med stikken i brystet og svimmelhed i "stød", og jeg ved ikke, om det kan have indflydelse. Men kan det være pga de nye p-piller, at jeg bløder så kraftigt? Er nødt til at skifte bind flere gange dagligt :-(

Tine, 21 år

SVAR:

Kære Tine

P-piller kan have forskellig hormon-sammensætning, og derfor kan man opleve det, du gør (det lyder som det, man kalder gennembrudsblødninger). Du skal nok have en anden type igen, men du må hellere tage en tur til lægen.

Stress og belastninger kan sagtens påvirke menstruationscyklus, men især hvis man ikke får p-piller, da disse så at sige 'overtager' den normale cyklus.

Håber det var svar nok på dit spørgsmål.

Mvh Mette