Kan man tage P-piller blot en uge og så stoppe og få menstruation?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en kvinde på 21 år. Jeg har læst en del svar herinde om, at udebleven menstruation efter P-pille stop kan være helt normalt, hvilket jo er betryggende i mit tilfælde.

Jeg har snakket med min læge om det, og hun foreslår, at jeg bare starter op på mine p-piller igen.

Mit spørgsmål går dog på, om man kan starte op på pillerne i blot en uge, hvorefter man stopper for at få sin menstruation?

Jeg har før lavet en fejl, der ligner, hvor jeg glemte mine p-piller i et par dage og derfor fik min menstruation allerede blot en uge efter, jeg havde haft.

Hilsen J, 21 år

SVAR:

Kære J!

Som jeg forstår dit spørgsmål, er du stoppet med dine p-piller og har ikke fået menstruation, og nu spørger du, om du kan tage p-piller 1 uge, for derefter at stoppe igen og få din menstruation.

Jeg ved ikke, hvorfor du gerne vil have p-piller i 1 uge? Måske det er, fordi du gerne vil være beskyttet mod graviditet den uge? Hvis du ikke begynder på p-pillerne 1.dag i din menstruation (hvilket jo ikke kan lade sig gøre, hvis din menstruation er udeblevet), så er du ikke beskyttet mod graviditet, før du har taget pillerne 1 uge. Det betyder, at du skal beskytte dig på andre måder (fx kondom) i den første uge.

Hvis det er for at fremprovokere menstruation, så er der ingen garanti for at det virker – kroppen kunne meget vel bare blive mere “forvirret”. Hvis du er sikker på, at du ikke er gravid og ønsker at fortsætte med p-piller, så er der ingen grund til at fremprovokere menstruation. Det er ganske ufarligt ikke at få sin menstruation, når man er på p-piller. Hvis du gerne vil have din menstruation, er det bedre at lade være med at tage flere p-piller og så vente på, at kroppen finder ind i sin egen rytme igen.

Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers må du endelig skrive igen med lidt flere oplysninger, så svarer jeg gerne igen.

Venligst

Lotte Høeg Hansen