Kan man tage P-piller blot en uge og så stoppe og få menstruation?
Hej, jeg er en kvinde på 21 år. Jeg har læst en del svar herinde om, at udebleven menstruation efter P-pille stop kan være helt normalt, hvilket jo er betryggende i mit tilfælde.
Jeg har snakket med min læge om det, og hun foreslår, at jeg bare starter op på mine p-piller igen.
Mit spørgsmål går dog på, om man kan starte op på pillerne i blot en uge, hvorefter man stopper for at få sin menstruation?
Jeg har før lavet en fejl, der ligner, hvor jeg glemte mine p-piller i et par dage og derfor fik min menstruation allerede blot en uge efter, jeg havde haft.
Hilsen J, 21 år

SVAR:
Kære J!
Som jeg forstår dit spørgsmål, er du stoppet med dine p-piller og har ikke fået menstruation, og nu spørger du, om du kan tage p-piller 1 uge, for derefter at stoppe igen og få din menstruation.
Jeg ved ikke, hvorfor du gerne vil have p-piller i 1 uge? Måske det er, fordi du gerne vil være beskyttet mod graviditet den uge? Hvis du ikke begynder på p-pillerne 1.dag i din menstruation (hvilket jo ikke kan lade sig gøre, hvis din menstruation er udeblevet), så er du ikke beskyttet mod graviditet, før du har taget pillerne 1 uge. Det betyder, at du skal beskytte dig på andre måder (fx kondom) i den første uge.
Hvis det er for at fremprovokere menstruation, så er der ingen garanti for at det virker – kroppen kunne meget vel bare blive mere “forvirret”. Hvis du er sikker på, at du ikke er gravid og ønsker at fortsætte med p-piller, så er der ingen grund til at fremprovokere menstruation. Det er ganske ufarligt ikke at få sin menstruation, når man er på p-piller. Hvis du gerne vil have din menstruation, er det bedre at lade være med at tage flere p-piller og så vente på, at kroppen finder ind i sin egen rytme igen.
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers må du endelig skrive igen med lidt flere oplysninger, så svarer jeg gerne igen.
Venligst
Lotte Høeg Hansen