Ønsker ikke menstruation på skiferie - kan jeg bruge P-piller?
Hejsa! Jeg skal på skiferie med gymnasiet d. 8. februar, til og med d. 17. februar.
Der er bare et problem, og det er, at jeg sandsynligvis får menstruation d. 6. februar, og jeg skal sidde i en bus i 21 timer, og have masser af skitøj på, så det er bare super upraktisk.
Jeg er ikke på p-piller, og er i tvivl om jeg kan nå det nu? Jeg ringer til min læge i morgen for at få en lægetid, og høre om der er NOGET, jeg kan gøre overhovedet.
Min menstruation startede d. 5. januar, og sluttede d. 9-10. januar. Den plejer at være rimelig regelmæssig og aldrig forsinket.
Håber I kan hjælpe mig!
Sophia, 16 år

SVAR:
Hej Sophia
Tak for dit spørgsmål
Nej, der er ikke så meget at gøre nu.
Hvis du skulle udsætte den næste menstruation med p-piller, skulle du være startet med p-piller på sidste menstruations første dag, dvs. d. 5. januar.
Efter den første pakke, så kunne du være fortsat direkte over i en ny p-pille pakning og dermed have udskudt menstruationen 3 uger.
Men den næste menstruationscyklus er allerede i gang og jeg kender ikke lige nogen metoder til at bremse den.
Jeg håber, du får en rigtig god skitur - trods menstruation.
Venlig hilsen Linda Møller