Kan knude på venstre testikel være kræft?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har i alt den tid, jeg kan huske, haft en lille knude fastsiddende på den venstre testikkel.. Den er hård og er fastgroet i testiklen. Den er glat, men den kan som sagt ikke rykkes og sidder bare fast som et skud, der ikke kunne trænge helt ind i en væg. Jeg har en til lige ved siden af, som er meget mindre, måske 1/6 så stor, og det skal lige siges, den største kun er på størrelse med maks en kvart ært. Lidt svært at sige en størrelse men virkelig maks en kvart ært. Den største har været uændret i alt den tid, jeg kan huske. Hvis den har ændret sig, er det i hvert fald ikke noget, jeg har opdaget. Den lille, kan jeg dog ikke huske, har været der altid, men jeg er ikke sikker, for dengang tænkte jeg ikke over det.

De har nu begge været der i 1 år, hvor jeg har tænkt over det. Og i alt den tid har de, så vidt jeg kan mærke, ikke ændret form eller størrelse. De sidder på toppen af bitestiklen, altså i den ene ende af testiklen, som vender opad, og det føles somom, de sidder lige udenfor bitestiklen, og derfor er jeg nervøs..

Jeg har været til læge med det for godt et år siden, men han sagde, det ikke var noget, jeg skulle være nervøs for, da han kunne mærke det på begge testikler og sagde, det var ved bitestiklen. Han sagde, at jeg kun skulle være nervøs, hvis det voksede og ikke sad så tæt ved bitestiklen. Jeg kan med alt, jeg ejer, så sige, at det ikke sidder på begge testikler, og jeg tænker, det måske var fordi, han havde handsker på? Det var en praktikant af en slags, som mærkede på det og ved ikke, om han så er uerfaren?.. Han var ihvertfald ikke fast læge hos os, men sikkert ligeså god som alle andre.

Jeg er virkelig nervøs og læser en masse om det, for at finde ud af om det lyder som testikkelkræft. Jeg mærker på det hele tiden, fordi jeg er bange for, hvad det er og håber derfor på et svar. Vi skal på ferie om nogle få dage og jeg ønsker virkelig ikke, det skal ødelægge endnu en ferie. Jeg håber, det var info nok til at give et nogenlunde svar tilbage, som måske kan dæmpe mine nervøse tanker lidt eller et godt råd, til hvad jeg skal gøre.

Hilsen den nervøse.. Har prøvet at få mange ting med som muligt, men kan self ikke få alle detaljer med.. På forhånd tak

André, 14 år

SVAR:

Hej Andrè

Du har givet en meget fin og fyldig beskrivelse af dit problem og din frygt. Jeg er helt sikker på, at det, som du beskriver, ikke er kræft. Det ville med garanti have ændret sig på et år, hvis det var kræft.

Jeg kan ikke præcis sige, hvad du mærker, men du må betragte det som normalt for dig, ligesom du sikkert har nogle modermærker, som jo også er en del af dig. Jeg er helt tryg ved at skrive dette svar til dig og vil derfor opfordre dig til kun at mærke efter, om det ændrer sig, for eksempel en gang om måneden. Jeg ved, det kan være svært, men du har brug for ikke at fokusere så meget på det. Og det, at du hele tiden mærker efter, kan også gøre, at knuden ændrer sig lidt og dermed gør dig nervøs.

Hvis det så alligevel på et tidspunkt skulle ændre sig til for eksempel dobbelt størrelse, må du tjekkes af din læge igen.

Med ønsket om en god ferie.

Venlig hilsen Lars Dysager, læge