Har jeg testikelkræft?
Hej
Jeg er en dreng på 17 år og er bekymret over, om jeg har kræft i min venstre testikel.
Her i starten af februar måned mærkede jeg en lille bule inde på min venstre testikel, og den er her stadig. Den lille bule er cirka 2 mm bred og 1,5 mm høj og føles lidt som en talgknop. Den sidder på toppen af min venstre testikel, sådan lige på spidsen. Bulen er hverken blød eller hård, men sådan lige i mellem. Den er også helt glat og sidder på testiklen, dog sidder den ikke helt fast, men kan rykkes en smule rundt på testiklen.
Den er ikke vokset siden februar måned og føles på samme måde, som da jeg opdaget den. Den kan godt føles mindre, hvis jeg er afslappet dernede efter fx et varmt bad.
Ved ikke, om det bare er mig, eller om der kan være noget med det.
Ellers ville jeg gerne lige vide, hvordan en kræftknude på testiklen føles, og hvornår man kan begynde at mærke at der er noget galt.
Håber I vil og kan svare på mit spørgsmål.
Mvh M, 17 år

SVAR:
Hej M
Jeg kan berolige dig med, at det du mærker, ikke er kræft.
En kræftknude er hård og vokser
Når du kan flytte den lille bule i forhold til testiklen, sidder den i hinden om eller nærmere i vævet omkring testiklen. Og en kræftknude ville være vokset på et halvt år. At du føler det mindre efter et varmt bad, hænger nok sammen med, at vævet bliver mere fyldigt på grund af varmen, og dermed ligesom skjuler den lille knude lidt. Jeg kan ikke sige dig, hvad det er, men jeg er ikke bekymret for, at det er kræft. Kræft føles hård, og knuden/hævelsen sidder i testiklen, men kan bule ud af den. Testiklen kan være øm.
Testikelkræft er en sjælden sygdom
Testikelkræft er en sjælden sygdom, som ca. 300 mænd får årligt, og det svarer til, at ca. 1% af mænd får det. Man har lidt større risiko, hvis testiklen er faldet sent ned i pungen. Meget få dør af sygdommen, fordi den typisk opdages tidligt, mens den udelukkende er i testiklen. Men også fordi sygdommen er meget følsom overfor strålebehandling og kemoterapi.
Håber det har beroliget dig.
Venlig hilsen
Lars Dysager