Kan I give mig lidt kyndig vejledning vedr graviditet og arbejde?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg har brug for lidt vejledning omkring mine arbejdstider. I efteråret var jeg gravid, men aborterede i uge 12 efter en MA i uge 9. Nu er jeg heldigvis gravid igen i 7. uge:)

Jeg arbejder som tjener og bartender på en cafe og cocktailbar. Under sidste graviditet var min leder meget sød til at tilrettelægge mine vagter, så jeg i den førstkommende vagtplan var fritaget fra sene aftenvagter typisk fra 17-2.30. På disse vagter bliver der røget og spillet høj musik i et lille lokale, og jeg kan huske, at jeg efter de få vagter, jeg havde af den slags sidst, blev meget træt.

Jeg har netop fået min plan for de næste par måneder, og der indgår minimum syv af den slags vagter. Jeg har fortalt min chef, at jeg er gravid og fik ikke bedt om specielle vagter, fordi hun var så sød at tage rigeligt hensyn sidst.

Min kæreste er dog meget imod, at jeg har de her sene vagter. Han er generelt ret afslappet omkring min graviditet, ifht passiv rygning herhjemme, jeg tror i lige så høj grad, det er høj musik, stress og mine sene arbejdstider, han er bekymret om. Jeg vil selv gerne gøre det mest fornuftige, men samtidig har jeg ikke lyst til at blive skånet unødigt, særligt nu når vagtplanen faktisk er blevet sendt ud. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at undersøgelser viser, at stearinlys udsender lige så mange partikler i et rum, som en tændt cigaret.

Kort sagt, så mangler jeg lidt kyndig vejledning, om hvad der er ansvarligt i min specifikke arbejdssituation og nogle gode argumenter for og imod de her vagter. Føler mig lidt som en lus mellem to negle, og jeg kunne godt bruge nogle råd, så jeg kan finde mit eget ståsted. Og så må jeg tage en dyb indånding og tale med min kæreste og chef:)

På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlige hilsner fra en 27-årig mor in spe

SVAR:

Kære mor in spe!

Tak for dit spørgsmål.

Jeg er ked af at høre, at I mistede jeres første lille foster. Tillykke med, at du allerede er gravid igen!

Da jeg ikke kender dit specifikke arbejdssted og din daglige trivsel der samt dit stressniveau, kan jeg ikke sige klart, at du må eller ikke må have de sene vagter. Jeg kan give dig nogle retningslinjer, som forhåbentlig kan gøre det nemmere for dig at håndtere kombinationen af arbejde og graviditet.

Arbejdstider

Generelt er det en god ide, at dine vagter varer maks 8 timer og gerne med mulighed for en hvilepause af f.eks. 15-20 min (svarende til frokostpause på en normal dagvagt). Som udgangspunkt tænker jeg godt, at du kan arbejde til sent på aftenen/natten, hvis disse forhold overholdes, og du har god mulighed for at hvile ud bagefter. Du bør som udgangspunkt heller ikke arbejde mere end de 37 timer, der normalt betragtes som fuld tid.

Travlhed og stress

Jeg forstår, din kæreste er bekymret for, at du stresser på arbejdet. Jeg ved ikke helt, hvad stress dækker over for jer. Det at "løbe hurtigt" og have mange bolde i luften på en gang, kan du som gravid godt tåle. Det at være så presset på arbejdet, at du er mange timer om at falde til ro, måske slet ikke har lyst til at tage på arbejde og har mange bekymringer eller medarbejder-konflikter med hjem i hovedet er IKKE sundt (heller ikke når du ikke er gravid)

Du skal undgå den stress, som giver dig søvnløse nætter, bekymringer, mistet appetit eller andre alvorlige symptomer. Almindelig travlhed, som står på en del af vagterne, og som du let kobler af fra bagefter, mener jeg ikke udgør en risiko ift. din graviditet.

Passiv rygning og graviditet

Mht. rygning og passiv rygning synes jeg helt klart, at I skal overveje, om du kan skånes - både på arbejdet og hjemme! Tobaksrøg indeholder en lang række skadelige stoffer, som vi ved kan påvirke fosterets udvikling.

Det frarådes på det kraftigste, at gravide selv ryger. Er du ofte udsat for passiv rygning vil du - og fosteret - også få en del af de skadelige stoffer fra røgen.

Det er rigtigt, at man taler om partikelforurening fra stearinlys. Dette er, så vidt jeg ved, ikke nærmere undersøgt ift. gravide. Dog indeholder stearinlysets røg langt fra de samme giftige stoffer, som cigaretrøgen gør, så jeg mener ikke, du kan sammenligne de to ting.

Mulighedserklæring hos din læge.

Hvis du stadig føler dig i tvivl, er der den mulighed, at du tager en snak med din læge. Han/hun bør være opdateret på de nyeste regler om gravide og arbejdsmiljø. Hvis lægen skønner, at der er forhold på dit job, som du ikke kan arbejde under som gravid, kan lægen lave en mulighedserklæring til din arbejdsgiver. Hvor der fokuseres på hvilke opgaver og vagter, du kan tage. Denne erklæring bruges for at undgå, at gravide blot sygemeldes i lange perioder, fordi der er enkelte, specifikke arbejdsopgaver, de ikke kan varetage.

Jeg håber dette har hjulpet dig. Hvis ikke må du meget gerne kontakte os igen.

Held og lykke med graviditeten og den store, spændende opgave det er at blive forældre.

vh Ida Rom