Kan I beskrive forskellene på, hvordan kvinder og mænd tisser?

Vis spørgsmål

Hej Brevkasse

Min kæreste og jeg snakkede en dag om, hvordan vi hver især tisser. Kvinder tørrer sig dernede, når de er færdige. Mens vi mænd blot ryster den.

Vi kom til at snakke om, hvorvidt der ikke er urinrester tilbage under forhuden for eksempel?

Kan I måske også gøre os mere kloge på forskellen på vores forskellige måder at tisse på? (Hvis det giver mening)

E, 27 år

SVAR:

Hej E

Tak for spørgsmålet.

Forskellige måder at tisse på

Vi mænd er udstyret med en penis, hvor urinrøret munder ud på spidsen. Du kan se en tegning af det i vores artikel Drengens kønsorganer. Det giver os den fordel, at vi bedre kan styre strålen, når vi tisser. Hvis vi trækker forhuden tilbage, kan vi tisse helt for enden af urinrøret, uden noget kommer i vejen. Desuden trækker urinrøret sig automatisk sammen og klemmer urinen ud.

Kvinder er bygget noget anderledes op, som du kan se i den her artikel. Deres urinrør munder ud ved siden af skeden og ikke på spidsen af noget. Det betyder, at kønslæberne og evt. kønshår kan komme i vejen for urinen på vej ud. Derfor er de nødt til at tørre sig efter toiletbesøg.

Rester af urin

Men kan der ikke sidde urinrester tilbage hos begge? Jo, det kan der godt. Men der vil være meget mere hos kvinder, hvis de ikke tørrede sig efter toiletbesøg. Som sagt kan en mand nærmest helt undgå, at der er urin tilbage på penis, når han har tisset.

Urin er i udgangspunktet bakteriefrit, og både hud og slimhinde (alt det, der ikke er hud, som fx penishovedet) er lavet til at kunne holde til de kemikalier/stoffer, som findes i vores urin, og så vasker vi det væk, når vi går i bad. Der skal vi lige huske at trække forhuden tilbage, skylle med vand og måske bruge en intimsæbe. Det handler også om at få fjernet fnuller fra tøj og andet snavs, der kan samle sig under forhuden.

Jeg håber, det var svar på jeres spørgsmål.

Mvh Jonas