Kan drenge lide piger med briller?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg er en pige på 13, og jeg går i 7. klasse. Jeg har et problem. Jeg har briller, og har haft dem i ca. 2 år nu. Men jeg er blevet virkelig træt af det. Jeg har altid været tilfreds med mit udseende, men når jeg tager mine briller på, bliver jeg pludselig grim, bundet, fedtet og tyk. Jeg har nogle rimelig cool briller og får mange komplimenter for dem, men jeg vil bare gerne have kontaktlinser. Jeg har dog en aftale med mine forældre, at det først kan være om et halvt år. Jeg synes også, at det er mega svært at finde tøj til brillerne, som ikke får mig til at se åndssvag ud, hvilket jeg gør sådan cirka hver dag!

Så er der det største problem: Kan drenge lide piger med briller, som måske ikke er så fodbold-agtige eller kan en masse seje ting, og som nok er en gamer girl?

Som sagt er jeg tilfreds med min krop, undtagen når jeg har briller på. Jeg er forelsket i en rigtig sød dreng i min klasse, men jeg er bange for, at han bare synes, jeg er grim og nørdet. Hvad skal jeg gøre?

MIG, 13 år

SVAR:

Kære MIG

Jeg vil gerne starte med at besvare det sidste af dine spørgsmål – det, der vedrører drenge.

Vær tro mod dig selv

Drenge kan godt lide piger med briller! I virkeligheden betyder udseendet forsvindende lidt, når det kommer til stykket. Når man forelsker sig, er det ofte først udseendet, man kigger på, men efter noget tid er det personens kvaliteter, syn på livet, hobbyer og om man svinger sammen, der har betydning. Man kan være nok så pæn, men hvis kemien ikke fungerer, går forholdet i stykker, uanset hvor hot man er!

Drenge har heldigvis vidt forskellig smag både hvad angår pigers udseende og pigers hobby. Drengen, som du er forelsket i, kan sagtens være vild med dig, selv om du har briller og er en gamer girl. Ja, det kan være, at han netop er vild med dig, fordi du har briller og er en gamer girl. Det allervigtigste er, at du er tro mod dig selv og den du er. Du skal ikke prøve at lave om på dig selv, dit udseende eller dine hobbyer, for så er det ikke længere dig, dine venner er sammen med. Det vil heller ikke være dig, en dreng bliver kæreste med, og så vil det med garanti ikke holde i længden. Det kan godt være, at den dreng, som du er forelsket i, ikke falder for dig, men så vil det være hele dig (dit udseende, dine personlige kvaliteter, syn på livet osv.) der vil være begrundelsen og ikke, fordi du går med briller og er en gamer girl. Glæd dig over, at du har en interesse og er nørdet – så skal der nok være en dreng, der synes, det er fedt.

Jeg har fundet et par artikler, som du måske kan få noget ud af at læse:

Gode venner

Er der nogen, der kan li' mig?

Brillerne er snart fortid

Med hensyn til brillerne synes jeg, du skal prøve at fokusere på aftalen med dine forældre om, at der trods alt kun er seks måneder til, at du kan komme af med dem. Og tænk på, som jeg skrev før, at det ikke er brillerne, der er afgørende for, hvad andre synes om dig. Nogle gange kan man godt komme til at stirre sig så blind på et problem, at man overhovedet ikke kan se noget positivt ved det. Og jeg fornemmer, at det er sådan, du har det. Når andre komplimenterer dine briller, er det sikkert, fordi de rent faktisk passer godt til dig. Derfor tror jeg, at du i deres øjne hverken er tyk, fedtet eller ser åndssvag ud. Briller bliver netop pæne, hvis de klæ'r den, der bærer dem. Prøv at fokusere på det – og så tænk på, at det snart er slut :)

Med venlig hilsen
Heidi Simonsen