Jeg er bange for, at min mand er utro
Hej!
Jeg har et for mig meget stort problem. Jeg er bange for, at min ægtemand er utro. Vi er begge 20 år. Vi giftede os ret hurtigt, efter at vi blev kærester, og det har jeg aldrig fortrudt! Han er virkelig mit livs kærlighed. Men jeg er bare så sårbar indimellem, og mine følelser kan gøre mig forvirret og bange.
Min mand arbejder sammen med en, som han siger, er hans veninde. Det vil jeg gerne tro på, og jeg vil gerne give min mand frihed til at have veninder. Men hans kollega er ikke kristen, og jeg har flere gange oplevet, at hun har løjet om mig over for min mand. Hun giver ham besked, som om det var mig, der havde ringet til ham, og så siger hun, det er i orden, at han kommer sent hjem, hvilket det ikke er.
Skal jeg bede ham om at skifte job? Jeg kommer helt op i det røde felt af jalousi. Måske er det, fordi jeg før har oplevet noget af det samme, så jeg er ekstra opmærksom og på vagt. Jeg vil gøre alt for min mand, og jeg elsker ham meget højt. Jeg vil kæmpe for ham til den sidste dråbe. Men hvad skal jeg stille op mod en, der lyver om mig? Jeg er bange for at miste mig selv i alt det her. Men mest af alt er jeg bange for at miste min elskede mand.
Jeg har prøvet det før, og i starten af vores forhold var jeg meget bange for at vise min store kærlighed og bange for at tro på den – simpelthen fordi jeg var bange for at miste kærlighed. Hvis det giver mening? Dengang snakkede jeg med en god ven, som sagde til mig, at jeg skulle op på hesten igen! Det gjorde jeg så, og det er jeg meget glad for. For jeg elsker virkelig min mand og vil gøre alt for, at vores ægteskab skal komme til at gå godt.
Hvad skal jeg gøre for bedre at kunne vise ham min kærlighed?
Hvordan skal jeg slippe af med min jalousi, som gør, at jeg bliver handlingslammet?
Hvordan skal jeg få min mand til at se, at hans kollega lyver om mig?
Håber på et hurtigt svar! Tak for en god hjemmeside!
Mvh. Den fortvivlede kone, 20 år

SVAR:
Hej fortvivlede kone
Tak for dit åbenhjertige brev med dine refleksioner om dit ægteskab. Jeg vil gerne give dig mine tanker tilbage, som jeg har fået ved gennemlæsningen.
Tydelig kærlighed
Det første jeg lægger mærke til er, at det lyser ud af dit brev, at du vil din mand. Du skriver:
– Jeg har aldrig fortrudt, at vi giftede os ret hurtigt.
– Jeg elsker min mand meget højt og vil gøre alt for ham.
– Jeg er bange for at miste min elskede mand.
Ergo er der noget at kæmpe for. Måske du kan tænke det, når nu der er noget, som udfordrer dig.
Selvafsløring
Det kan være en kæmpe hjælp at kunne se, hvilke ting der udfordrer en selv i ens kærlighedsrelation. Her lægger jeg mærke til, at du står ved, at der er noget, som er svært for dig: “I starten af vores forhold var jeg bange for at vise min store kærlighed og bange for at tro på den, fordi jeg var bange for at miste kærlighed.” Du spørger direkte: “Hvad skal jeg gøre for bedre at kunne vise ham min kærlighed?”
Hertil har jeg lyst til at skrive: Sikke et klogt spørgsmål. Ved at stille et sådant spørgsmål, er der mulighed for forandring. Du er nemlig ikke fastlåst. Det kan i sig selv være et skridt i rigtig retning.
At holde på kærlighed
Det giver god mening ud fra det, du fortæller, at du holder på kærligheden for ikke at miste den. Du har en tidligere erfaring af, at et forhold kan gå i stykker. Her vil jeg gerne spørge dig: Er du i virkeligheden bange for at miste ham? Betyder det, at du ikke giver dig helt, da der så er meget mere at miste, hvis forholdet går i stykker?
Et lukket hjerte
Er det sådan, at dit hjerte ikke er lukket helt op over for din mand? Når noget stresser, kan der ske det, at hjertet lukkes. Er det det, der er sket for dig? Og måske efterfølgende for din mand? Måske savner din mand, at du lukker op over for ham.
At åbne sig
Hvordan vil det være, hvis I får aftalt at åbne op og får snakket om udfordringerne på en ny måde? Kan du forestille dig, at din mand læser mit svar, så I får mulighed for at få talt sammen om, hvad der er kommet imellem jer?
To fyldte kærlighedsbeholdere
Hvis begge ægtefæller har fyldt kærlighedsbeholder, er der ikke plads til andre. Det er udfordringen for begge parter. Og begges ansvar. To fyldte beholdere kan hjælpe mod jalousi.
Grønnere græs hos naboen
Rigtig mange mennesker er blevet snydt af at tro, at græsset er grønnere hos naboen. Måske kommer det til at lyde, som om din mand oplever noget positivt ved at arbejde sammen med den kvinde. Måske er det slet ikke det, han ønsker, men snarere at han savner nærhed og åbenhed lige præcis med dig, hans ægtefælle. Er det en mulighed, at I får talt sammen og kommer om bag ved det, der sker på arbejde og det, der sker hjemme? Også afsløring af løgnene. Hvad ligger bag?
Når du har læst mit svar
Har du mod på at lade din mand læse svaret? Har du mod på, at I sætter jer sammen og prøver at åbne op? Eller sidder du med, at I har brug for nogle parsamtaler? Fx med et modent ægtepar, som I har tillid til? Eller et parkursus?
I fortjener hjælp.
I kan også læse nogle artikler hver for sig og sammen. De kan måske hjælpe til at sætte samtalen i gang: Utroskab, Kærlighed i praksis og Den nødvendige tilgivelse
Mange hilsner
Hanne Esmarch