I tvivl om jeg elsker min kæreste – skal jeg gå fra ham?
Min kæreste og jeg var tæt på at gå fra hinanden for nogle dage siden, da jeg i en længere periode ikke har kunnet svare ham, om det skulle være os to. (Kan jeg stadig ikke.)
Vi aftalte så, at vi ville arbejde med vores forhold og ikke bare give op.
Han ville i går gå sig en tur for at få tingene på afstand, og så begyndte jeg at græde, for jeg troede ikke, han kom hjem igen, og jeg elskede ham jo. (Han kom hjem igen – han gik bare en tur), men i dag er jeg stadig i tvivl, om jeg virkelig elsker ham, eller er jeg bare sammen med ham, fordi jeg hader forandringer?
Det skal dog siges, at jeg i det sidste stykke tid har haft det ekstremt psykisk dårligt, og mit overskud har været fuldstændig væk.
Var næsten 100% på, at jeg skulle forlade min kæreste.
Men når jeg ender i hans favn, så føler jeg, at jeg er, hvor jeg hører til og græder som pisket.
Så er jeg taget hjem til min søster i nogle dage for at få tingene på afstand.
Men jeg er ved at bryde grædende sammen hele tiden.
Jeg kan ikke finde ud af, om det er savn, fordi jeg virkelig inderst inde har kærlige følelser for ham, eller fordi det bare er “savn efter en kæreste”.
Da jeg gik fra mødet i dag, var jeg sikker på, at jeg måtte ende forholdet.
Men nu sidder jeg heroppe hos min søster og føler, at allerede en time efter, han har sat mig af, længes jeg efter hans arme.
Jeg har lyst til at skrive, at jeg elsker ham, selvom jeg er i tvivl.
I min søsters køleskab stod de øl, min mand og svoger altid drikker sammen.
Og da jeg så dem, var jeg ved at bryde sammen igen.
Jeg kan ikke mere!!!!!
Kvinde, 25 år

SVAR:
Kære kvinde
Tak for dit brev, hvor du fortæller om dine overvejelser i forhold til, om du skal blive sammen med din kæreste. Det er godt at høre, at du og din kæreste har besluttet jer for at arbejde med jeres forhold og ikke bare give op, da det er et godt udgangspunkt for at finde frem til, hvordan I kommer videre.
Længsel efter ro og tryghed
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg din længsel efter at finde ro og tryghed, både hvad angår din psyke og dit forhold til din kæreste. Du skriver, at du gennem længere tid har haft det psykisk dårligt, og at dit overskud har været fuldstændig væk. Hvad det skyldes, ved jeg ikke, men jeg vil råde dig til at gå til din læge og fortælle om, hvordan du har det, så du kan få noget hjælp i forhold til, at du gennem en længere periode har haft det psykisk dårligt. Måske kunne du have gavn af at tale med en psykolog eller terapeut? I hvert fald hæfter jeg mig ved, at du afslutter dit brev med at skrive, du ikke kan mere. Derfor tænker jeg, at du skal have hjælp!
Få hjælp til at skille tingene ad
Når man befinder sig i en psykisk dårlig tilstand med manglende overskud, opleves det ekstra svært, når der opstår problemer i parforhold, da oplevelsen af at føle sig elsket eller at skulle elske den anden bliver sat på prøve. Du skriver, at du svinger mellem at elske din kæreste og at være i tvivl, ja, at du endda flere gange har overvejet at forlade din kæreste. Det er i sig selv meget opslidende, og det er måske også derfor, du oplever, at du ikke kan finde hoved og hale i, hvad du skal. Mit råd til dig er, at du søger hjælp hos fx en psykolog, som kan hjælpe dig med at skille tingene ad, så du ikke kommer til at tage nogle beslutninger, du vil fortryde senere. Du skal have hjælp til at finde tilbage til dig selv og dine følelser, så du på baggrund af det kan tage den rigtige beslutning i forhold til, om du og din kæreste skal blive sammen.
Kærlighed er ikke altid varme følelser
Jeg vil anbefale, at du fortæller din kæreste, at du har brug for tid til at finde ud af dine modstridende følelser, og at det i første omgang ikke er det samme som, at du vil forlade ham. (Vis ham gerne dette svar.) Du har brug for ro og brug for ikke at skulle tvinge dig selv til at føle kærlige følelser, som du ikke kan finde frem lige for tiden. Nogle gange må vi bare tro på kærligheden og på, at den anden elsker os, også selvom vi ikke selv kan mærke noget i en periode.
Måske kan du (eller I begge) få noget ud af at læse dette svar: Hvorfor kan jeg ofte ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?
Kærlighed mellem to mennesker er ikke altid lige levende, men hvis du inderst inde føler kærlige følelser, er tryg ved din kæreste og savner ham, når han er væk, så kan det hjælpe at tænke på, at man nogle gange billedligt talt må bære hinanden, når man ikke selv kan gå, og som i dit tilfælde er faret vild i dine følelser. Hvis din kæreste stadig elsker dig og ønsker at beholde dig, så tror jeg, der er håb for jer, også selvom du ikke har de helt store følelser for ham lige nu.
Kærlighed er at kæmpe for hinanden
Kærlighed mellem to mennesker er som en dans; nogle gange fører den ene an i dansen, andre gange den anden. Det er det gode ved ægte kærlighed, da det betyder, at i de dage, hvor vi ikke selv orker dansen, har vi en partner, der kan hjælpe os på vej. En som vi kan søge trøst og tryghed ved; en som elsker os uanset hvad osv. At kæmpe for hinanden, når den ene falder (fx har det psykisk dårligt og mangler overskud), er en af de smukkeste ting ved kærlighed og et godt fundament at bygge sit parforhold/ægteskab på.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du må få hjælp til, hvordan du får dit overskud tilbage, så du kan se med nye og klare øjne på dit parforhold og på dig selv.
Held og lykke!
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe