Hvorfor fortsætter min blødning i p-pillepausen så lang tid?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en 22-årig kvinde, der har benyttet mig af samme type p-piller de sidste fire år. Jeg er lige netop startet op efter den “normale” pause, hvor menstruation skal forekomme. Herunder pausen blødte jeg som normalt. Det er nu syv dage, siden jeg sluttede min pause, men bløder fortsat. Det er aldrig sket for mig før. Har før oplevet normale gennembrudsblødninger ved forglemmelse af en pille.

Hvad kan årsagen være til dette? Er jeg sikker på, at jeg er beskyttet under samleje?

Kh J

SVAR:

Hej J

Tak for dit spørgsmål.

Rod med p-piller

Hvis du har taget pillerne, som du skal, så er du beskyttet mod graviditet. Min rådgiverkollega har skrevet en artikel om, hvad rod med p-piller betyder, som du kan læse for at blive lidt klogere: Rod med p-pillerne. Men er du i tvivl, om det er glippet, kan du jo bruge kondom den næste periode.

I forhold til blødningerne, vil jeg gætte på, at det er gennembrudsblødninger, som lige denne gang varer længe. Men det kan også skyldes andre ting, fx en infektion.

Tag til lægen

Jeg synes, du for en sikkerheds skyld skal booke en tid hos egen læge. Lægen kan undersøge dig og se, om der er noget galt. Desuden kan lægen også rådgive dig i forhold til, om du stadig er på den rigtige form for prævention eller det rigtige mærke p-piller.

Jeg håber, jeg har kunnet give dig lidt klarhed.

Mvh Jonas